At lege for at lære -om legens muligheder i en læringssituation

Christian Engel Brund, Jeppe Sønderby Christensen, Rasmus Møller & Thomas Garulf

Student thesis: Termpaper

Abstract

Vi undersøger leg og læring i en konkret case, Experimentariums 'Redningshold for en dag', hvor folkeskoleelever deltager i et rollespil som redningsarbejdere. Vores fokus ligger på at undersøge, hvad legen kan i forhold til den læring, der sker hos deltagerne i aktiviteten. Vi går både teoretisk og metodisk til værks i vores undersøgelse, og vi kommer frem til nogle tendenser ved legen, som vi mener kan gøre sig gældende i andre lignende aktiviteter. Det handler især om, at deltagerne gennem legen kan leve sig ind i en illusion, der betyder en afprøvelse af nogle ubehagelige følelser, som kan være nyttigt, hvis de oplever kommer ud for en virkelig ulykke og har brug for at kunne holde hovedet koldt og turde handle.

EducationsEducational Studies, (Bachelor/Graduate Programme) Bachelor
LanguageDanish
Publication date1 Jun 2006

Keywords

  • læring
  • Illeris
  • Experimentarium
  • rollespil
  • deltagere
  • Huizinga
  • elever
  • leg