"Where love is a game you can win"

Translated title of the contribution: Otome games: Where Love is a game you can win

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Dette kapitel kigger på digitalt medieret kærlighed i form af Otome spil, en japansk datingsubgenre målrettet kvinder, hvor spilmekanikken handler om at få en af flere tilgængelige attraktive mænd til at blive forelsket i spillerens karakter. Kapitlet er baseret på en æstetisk analyse af Otome spil i kombination med et kvalitativt studie af deres reception, baseret på en række interviews med kvindelige spillere i forskellige aldre (fra teenagere til kvinder i halvtredserne). Analysen afslører kulturelle spændinger i forhold til digitale underholdningsformer målrettet kvinder og den måde, som spillere selv reflekterer over deres egne forventninger til kærlighed og kvindelighed. Virtuelle Otome-spil viser sig at tilfredsstille kvindernes længsel efter kropslige begær og et ønske om at frigøre sig fra deres nuværende roller i samfundet. Computerspil bliver værktøjer til at forestille sig det potentiale, der ligger i, at virkeligheden kan være anderledes.
Translated title of the contributionOtome games: Where Love is a game you can win
Original languageDanish
Title of host publicationDigitale liv : brugere, platforme og selvfremstillinge
EditorsRikke Andreassen, Rasmus Rex Pedersen, Connie Svabo
Number of pages24
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherSamfundslitteratur
Publication date27 Nov 2020
Pages95-119
ISBN (Print)9788778675385, 9788778675453
ISBN (Electronic)9788778675392
Publication statusPublished - 27 Nov 2020

Cite this