Vuggestueliv

Omsorg, følelser og relationer

Translated title of the contribution: Life in Nursery: Care, Emotions, and Relations

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

Abstract

For et barn i vuggestuealderen kan det være en stor udfordring at skulle være i institution fem dage om ugen. Så hvordan har børn i vuggestuen det egentlig? Hvordan tager de voksne i vuggestuen sig af børnenes overgang fra hjem til institution? Hvordan drager personalet omsorg for børnenes psykologiske og følelsesmæssige behov? Og hvad betyder rammerne for dette omsorgsarbejde for børnenes og de voksnes trivsel i hverdagen?
Denne bog bringer læseren tæt på livet i en vuggestue blandt en gruppe nul- til toårige og deres voksne, hvilket er et område, der sjældent belyses i bogform. Ved at gå helt tæt børnenes udtryk, lytte til deres gråd og grin, bemærke deres bevægelser og være åben for stemningen i rummet tilbyder forfatteren et indblik i, hvordan det er at være vuggestuebarn, og hvad samspillet med de voksne betyder for børnene.
Bogen bygger på tilknytningsteori og præsenterer teoriens centrale begreber som tilknytning, leg, tryghed, trøst, indlevelse, følelsesmæssig afstemning og følelsesmæssig regulering, som alle bliver brugt til at forstå samspillet i hverdagen. Bogen søger også at vise børneperspektiver på vuggestuehverdagen.
Vuggestueliv er essentiel læsning for alle, der vil forstå livet i vuggestuen som ramme for de yngste børns trivsel og udvikling.
Original languageDanish
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherSamfundslitteratur
Number of pages218
ISBN (Print)9788759331767
Publication statusPublished - 8 Jan 2019

Cite this

Gitz-Johansen, T. (2019). Vuggestueliv: Omsorg, følelser og relationer. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Gitz-Johansen, Thomas. / Vuggestueliv : Omsorg, følelser og relationer. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2019. 218 p.
@book{80c82ede61394f8eba85e6f8bc7fec6c,
title = "Vuggestueliv: Omsorg, f{\o}lelser og relationer",
abstract = "For et barn i vuggestuealderen kan det v{\ae}re en stor udfordring at skulle v{\ae}re i institution fem dage om ugen. S{\aa} hvordan har b{\o}rn i vuggestuen det egentlig? Hvordan tager de voksne i vuggestuen sig af b{\o}rnenes overgang fra hjem til institution? Hvordan drager personalet omsorg for b{\o}rnenes psykologiske og f{\o}lelsesm{\ae}ssige behov? Og hvad betyder rammerne for dette omsorgsarbejde for b{\o}rnenes og de voksnes trivsel i hverdagen?Denne bog bringer l{\ae}seren t{\ae}t p{\aa} livet i en vuggestue blandt en gruppe nul- til to{\aa}rige og deres voksne, hvilket er et omr{\aa}de, der sj{\ae}ldent belyses i bogform. Ved at g{\aa} helt t{\ae}t b{\o}rnenes udtryk, lytte til deres gr{\aa}d og grin, bem{\ae}rke deres bev{\ae}gelser og v{\ae}re {\aa}ben for stemningen i rummet tilbyder forfatteren et indblik i, hvordan det er at v{\ae}re vuggestuebarn, og hvad samspillet med de voksne betyder for b{\o}rnene.Bogen bygger p{\aa} tilknytningsteori og pr{\ae}senterer teoriens centrale begreber som tilknytning, leg, tryghed, tr{\o}st, indlevelse, f{\o}lelsesm{\ae}ssig afstemning og f{\o}lelsesm{\ae}ssig regulering, som alle bliver brugt til at forst{\aa} samspillet i hverdagen. Bogen s{\o}ger ogs{\aa} at vise b{\o}rneperspektiver p{\aa} vuggestuehverdagen.Vuggestueliv er essentiel l{\ae}sning for alle, der vil forst{\aa} livet i vuggestuen som ramme for de yngste b{\o}rns trivsel og udvikling.",
keywords = "vuggestue, tilknytning, mentalisering, omsorg, sm{\aa}b{\o}rnsp{\ae}dagogik, Bowlby, Stern, Winnicott, Schore, affekt regulering, attunement, afstemt samspil, F{\o}lelser",
author = "Thomas Gitz-Johansen",
year = "2019",
month = "1",
day = "8",
language = "Dansk",
isbn = "9788759331767",
publisher = "Samfundslitteratur",

}

Gitz-Johansen, T 2019, Vuggestueliv: Omsorg, følelser og relationer. Samfundslitteratur, Frederiksberg.

Vuggestueliv : Omsorg, følelser og relationer. / Gitz-Johansen, Thomas.

Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2019. 218 p.

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

TY - BOOK

T1 - Vuggestueliv

T2 - Omsorg, følelser og relationer

AU - Gitz-Johansen, Thomas

PY - 2019/1/8

Y1 - 2019/1/8

N2 - For et barn i vuggestuealderen kan det være en stor udfordring at skulle være i institution fem dage om ugen. Så hvordan har børn i vuggestuen det egentlig? Hvordan tager de voksne i vuggestuen sig af børnenes overgang fra hjem til institution? Hvordan drager personalet omsorg for børnenes psykologiske og følelsesmæssige behov? Og hvad betyder rammerne for dette omsorgsarbejde for børnenes og de voksnes trivsel i hverdagen?Denne bog bringer læseren tæt på livet i en vuggestue blandt en gruppe nul- til toårige og deres voksne, hvilket er et område, der sjældent belyses i bogform. Ved at gå helt tæt børnenes udtryk, lytte til deres gråd og grin, bemærke deres bevægelser og være åben for stemningen i rummet tilbyder forfatteren et indblik i, hvordan det er at være vuggestuebarn, og hvad samspillet med de voksne betyder for børnene.Bogen bygger på tilknytningsteori og præsenterer teoriens centrale begreber som tilknytning, leg, tryghed, trøst, indlevelse, følelsesmæssig afstemning og følelsesmæssig regulering, som alle bliver brugt til at forstå samspillet i hverdagen. Bogen søger også at vise børneperspektiver på vuggestuehverdagen.Vuggestueliv er essentiel læsning for alle, der vil forstå livet i vuggestuen som ramme for de yngste børns trivsel og udvikling.

AB - For et barn i vuggestuealderen kan det være en stor udfordring at skulle være i institution fem dage om ugen. Så hvordan har børn i vuggestuen det egentlig? Hvordan tager de voksne i vuggestuen sig af børnenes overgang fra hjem til institution? Hvordan drager personalet omsorg for børnenes psykologiske og følelsesmæssige behov? Og hvad betyder rammerne for dette omsorgsarbejde for børnenes og de voksnes trivsel i hverdagen?Denne bog bringer læseren tæt på livet i en vuggestue blandt en gruppe nul- til toårige og deres voksne, hvilket er et område, der sjældent belyses i bogform. Ved at gå helt tæt børnenes udtryk, lytte til deres gråd og grin, bemærke deres bevægelser og være åben for stemningen i rummet tilbyder forfatteren et indblik i, hvordan det er at være vuggestuebarn, og hvad samspillet med de voksne betyder for børnene.Bogen bygger på tilknytningsteori og præsenterer teoriens centrale begreber som tilknytning, leg, tryghed, trøst, indlevelse, følelsesmæssig afstemning og følelsesmæssig regulering, som alle bliver brugt til at forstå samspillet i hverdagen. Bogen søger også at vise børneperspektiver på vuggestuehverdagen.Vuggestueliv er essentiel læsning for alle, der vil forstå livet i vuggestuen som ramme for de yngste børns trivsel og udvikling.

KW - vuggestue

KW - tilknytning

KW - mentalisering

KW - omsorg

KW - småbørnspædagogik

KW - Bowlby

KW - Stern

KW - Winnicott

KW - Schore

KW - affekt regulering

KW - attunement

KW - afstemt samspil

KW - Følelser

UR - https://samfundslitteratur.dk/bog/vuggestueliv

M3 - Bog

SN - 9788759331767

BT - Vuggestueliv

PB - Samfundslitteratur

CY - Frederiksberg

ER -

Gitz-Johansen T. Vuggestueliv: Omsorg, følelser og relationer. Frederiksberg: Samfundslitteratur, 2019. 218 p.