Vidensudveksling og daginstitutionsarbejde sat på manual: - Vidensformer og anvendelse af viden i kontekst

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Professionaliseringsstrategier og krav om at kvaliteten af arbejdet i daginstitutioner kan dokumenteres, betyder at der er særlig fokus på vidensoprustning i hverdagen, såvel som på uddannelsen. Den øgede fokus på vidensoprustning, som spiller tæt sammen med centraliserede styringsformer og en kompetencedagsorden, afstedkommer en stærk opsplitning og hierarkisering af vidensgrundlaget for det pædagogiske arbejde, såvel som en opsplitning og hierarkisering af de pædagogiske aktiviteter. Dette kapitel vil rette fokus mod betydningen af samspillet mellem vidensformer i daginstitutionsarbejde, som det kommer til udtryk i den hverdagslige praksis og udveksling mellem medarbejdere i daginstitutioner. Den manualiserede viden i pædagogiske koncepter har tendens til at overlejre andre vidensformer, og betyder at medarbejderne får problemer med at tænke i helheder og med at udvikle deres vidensgrundlag med blik for den helhedsorienterede pædagogiske hverdag og med blik for samspillet mellem hinanden og børnene.
    Original languageDanish
    Title of host publicationKampen om daginstitutionen : Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession
    EditorsJohn Benedicto Krejsler, Annegrethe Ahrenkiel, Camilla Schmidt
    Number of pages19
    Place of PublicationFrederiksberg
    PublisherFrydenlund Academic
    Publication date2014
    Pages185-203
    Chapter8
    ISBN (Print)978-87-7118-322-1
    Publication statusPublished - 2014

    Cite this