Venskabelse i pædagogik

Grundlagt på etik og fænomenologi

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Artiklens hovedsigte er gennem en fænomenologisk orienteret fremstilling at analysere venskab, venskabelse og venskabets etik - egentlig ikke for venskabets, venskabelsens eller venskabets etiks egen skyld, men for at åbne verden på anderledes måder, der tager højde for hverdagslivet og menneskets tilstedeværelse i verden, de menneskelige følelser, sanser, erkendelser, erindringer, erfaringer og indsigt i verden: Mennesket gør sin verden, det beboer verden, og det forsøger at gøre verden beboelig. Når det lykkes, er vi til stede i verden, og vi oplever det gode liv. Dette har omfattende betydning for den pædagogiske teori og den pædagogiske praksis, som i disse år ellers mest udvikler sig i retning af en negligering af etiske og moralske betragtninger i forhold til det gode liv.
Original languageDanish
Title of host publicationMarionetteskolen
EditorsEldar Taraldsen, Endre Kanestrøm
Number of pages23
Place of PublicationOslo
PublisherCappelen Damm Akademisk
Publication date1 Apr 2018
Pages187-210
Chapter9
ISBN (Print)978-82-02-56951-8
Publication statusPublished - 1 Apr 2018

Cite this

Dupont, S. (2018). Venskabelse i pædagogik: Grundlagt på etik og fænomenologi. In E. Taraldsen, & E. Kanestrøm (Eds.), Marionetteskolen (pp. 187-210). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.