Vejledning, læring, kompetence og dannelse

Translated title of the contribution: Supervision, competence, learning and education

    Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

    Abstract

    The article has particularly focused on the education system and analyzes the relationships between supervision and learning. The article change between theoretical reflection and reflection on the practice of supervision at Roskilde University (RUC), and examine more closely how supervision and coaching can support learning and social processes in project groups.

    The article highlights that supervision is an important part of RUC´s brand, but also that supervision constitutes one of the greatest educational challenges at RUC, according to get the individuals to function in a community with the opportunity for individual and common development. The article analyzes the challenges and opportunities of new forms of individuality and identity and new types of common relations among students.

    The author believes that it is possible to plan supervision, and also that it is possible to reflect on supervision. In that way supervision opens for new knowledge, and relates to education.
    The article addresses the current discussion of competences, and makes the question of how the view of competences has influence of supervision.



    Original languageDanish
    JournalSPOR - et tidsskrift for universitetspædagogik
    Volume2
    Number of pages45
    ISSN2245-8751
    Publication statusPublished - 1 Oct 2013

    Cite this

    @article{a32a9d4eb6a641a7b0210d95da728026,
    title = "Vejledning, l{\ae}ring, kompetence og dannelse",
    abstract = "Artikel har is{\ae}r fokus p{\aa} uddannelsessystemet og analyserer bl.a. p{\aa} forholdene mellem vejledning og l{\ae}ring, som ofte vikles ud og ind af hinanden. Endvidere veksler artiklen mellem teoretisk refleksion og refleksion over den praksis, som udsp{\ae}nder sig p{\aa} Roskilde Universitet, og unders{\o}ger lidt n{\ae}rmere, hvorledes vejledning og coaching kan underst{\o}tte gruppers l{\ae}re- og samspilsprocesser med udgangs i en gruppens l{\ae}ringsm{\aa}l for projektet. Artiklen fremh{\ae}ver, at vejledning og coaching p{\aa} RUC udg{\o}r et s{\ae}rkende ved den m{\aa}de som RUC fungerer p{\aa}, og at dette samtidig udg{\o}r en af de st{\o}rste p{\ae}dagogiske udfordringer p{\aa} RUC, nemlig at f{\aa} den enkelte til at fungere i et f{\ae}llesskab med mulighed for individuel og f{\ae}lles udvikling. Dette sker indenfor nogle samfundsm{\ae}ssige rammer for den enkeltes betydning i meget h{\o}j grad opskrives, og hvor f{\ae}llesskaberne samtidig {\ae}ndrer form. Derfor analyserer artiklen de udfordringer og muligheder nye former for individualitet og identitetsopbygning og nye former for f{\ae}llesskaber blandt studerende indeholder. Det er forfatterens opfattelse, at det er muligt at planl{\ae}gge vejledning, og det er muligt at reflektere over vejledning. P{\aa} den m{\aa}de {\aa}bnes for, at vejledning kan handle om nye indsigter, og dermed s{\ae}ttes vejledning ogs{\aa} ind i en dannelsessammenh{\ae}ng, i og med at dannelse i forfatterens optik bl.a. er defineret ved at {\aa}bne op for nye indsigter, der samtidig giver den enkelte nye muligheder sammen med andre.Artiklen tager fat i den aktuelle diskussion af kompetencet{\ae}nkning, og stiller bl.a. sp{\o}rgsm{\aa}let om hvorledes kompetencet{\ae}nkningen har influens p{\aa} vejledning som p{\ae}dagogisk redskab. Det drejer sig bl.a. om udformningen af studieordninger, deres pr{\ae}cise beskrivelse af kompetenceudvikling hen over forholdsvis korte undervisningsperioder. Artiklen redeg{\o}r endvidere for, hvorledes et typisk vejledningsforl{\o}b p{\aa} RUC ser ud, og vejledning s{\ae}ttes ogs{\aa} ind i en st{\o}rre samfundsm{\ae}ssig betydning i forhold til den m{\aa}de forskningen har udviklet sig ved de danske universiteter gennem de seneste 10-20 {\aa}r.",
    keywords = "Vejledning, l{\ae}ring, kompetence, dannelse",
    author = "S{\o}ren Dupont",
    year = "2013",
    month = "10",
    day = "1",
    language = "Dansk",
    volume = "2",
    journal = "SPOR - et tidsskrift for universitetsp{\ae}dagogik",
    issn = "2245-8751",
    publisher = "Institut for P{\ae}dagogik og Uddannelsesforskning (PAES), Roskilde Universitet",

    }

    Vejledning, læring, kompetence og dannelse. / Dupont, Søren.

    In: SPOR - et tidsskrift for universitetspædagogik, Vol. 2, 01.10.2013.

    Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

    TY - JOUR

    T1 - Vejledning, læring, kompetence og dannelse

    AU - Dupont, Søren

    PY - 2013/10/1

    Y1 - 2013/10/1

    N2 - Artikel har især fokus på uddannelsessystemet og analyserer bl.a. på forholdene mellem vejledning og læring, som ofte vikles ud og ind af hinanden. Endvidere veksler artiklen mellem teoretisk refleksion og refleksion over den praksis, som udspænder sig på Roskilde Universitet, og undersøger lidt nærmere, hvorledes vejledning og coaching kan understøtte gruppers lære- og samspilsprocesser med udgangs i en gruppens læringsmål for projektet. Artiklen fremhæver, at vejledning og coaching på RUC udgør et særkende ved den måde som RUC fungerer på, og at dette samtidig udgør en af de største pædagogiske udfordringer på RUC, nemlig at få den enkelte til at fungere i et fællesskab med mulighed for individuel og fælles udvikling. Dette sker indenfor nogle samfundsmæssige rammer for den enkeltes betydning i meget høj grad opskrives, og hvor fællesskaberne samtidig ændrer form. Derfor analyserer artiklen de udfordringer og muligheder nye former for individualitet og identitetsopbygning og nye former for fællesskaber blandt studerende indeholder. Det er forfatterens opfattelse, at det er muligt at planlægge vejledning, og det er muligt at reflektere over vejledning. På den måde åbnes for, at vejledning kan handle om nye indsigter, og dermed sættes vejledning også ind i en dannelsessammenhæng, i og med at dannelse i forfatterens optik bl.a. er defineret ved at åbne op for nye indsigter, der samtidig giver den enkelte nye muligheder sammen med andre.Artiklen tager fat i den aktuelle diskussion af kompetencetænkning, og stiller bl.a. spørgsmålet om hvorledes kompetencetænkningen har influens på vejledning som pædagogisk redskab. Det drejer sig bl.a. om udformningen af studieordninger, deres præcise beskrivelse af kompetenceudvikling hen over forholdsvis korte undervisningsperioder. Artiklen redegør endvidere for, hvorledes et typisk vejledningsforløb på RUC ser ud, og vejledning sættes også ind i en større samfundsmæssig betydning i forhold til den måde forskningen har udviklet sig ved de danske universiteter gennem de seneste 10-20 år.

    AB - Artikel har især fokus på uddannelsessystemet og analyserer bl.a. på forholdene mellem vejledning og læring, som ofte vikles ud og ind af hinanden. Endvidere veksler artiklen mellem teoretisk refleksion og refleksion over den praksis, som udspænder sig på Roskilde Universitet, og undersøger lidt nærmere, hvorledes vejledning og coaching kan understøtte gruppers lære- og samspilsprocesser med udgangs i en gruppens læringsmål for projektet. Artiklen fremhæver, at vejledning og coaching på RUC udgør et særkende ved den måde som RUC fungerer på, og at dette samtidig udgør en af de største pædagogiske udfordringer på RUC, nemlig at få den enkelte til at fungere i et fællesskab med mulighed for individuel og fælles udvikling. Dette sker indenfor nogle samfundsmæssige rammer for den enkeltes betydning i meget høj grad opskrives, og hvor fællesskaberne samtidig ændrer form. Derfor analyserer artiklen de udfordringer og muligheder nye former for individualitet og identitetsopbygning og nye former for fællesskaber blandt studerende indeholder. Det er forfatterens opfattelse, at det er muligt at planlægge vejledning, og det er muligt at reflektere over vejledning. På den måde åbnes for, at vejledning kan handle om nye indsigter, og dermed sættes vejledning også ind i en dannelsessammenhæng, i og med at dannelse i forfatterens optik bl.a. er defineret ved at åbne op for nye indsigter, der samtidig giver den enkelte nye muligheder sammen med andre.Artiklen tager fat i den aktuelle diskussion af kompetencetænkning, og stiller bl.a. spørgsmålet om hvorledes kompetencetænkningen har influens på vejledning som pædagogisk redskab. Det drejer sig bl.a. om udformningen af studieordninger, deres præcise beskrivelse af kompetenceudvikling hen over forholdsvis korte undervisningsperioder. Artiklen redegør endvidere for, hvorledes et typisk vejledningsforløb på RUC ser ud, og vejledning sættes også ind i en større samfundsmæssig betydning i forhold til den måde forskningen har udviklet sig ved de danske universiteter gennem de seneste 10-20 år.

    KW - Vejledning

    KW - læring

    KW - kompetence

    KW - dannelse

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 2

    JO - SPOR - et tidsskrift for universitetspædagogik

    JF - SPOR - et tidsskrift for universitetspædagogik

    SN - 2245-8751

    ER -