Abstract
Universitetsloven fra 2003 understreger som noget nyt, at universiteterne ved siden af de traditionelle forpligtelser på forskning og undervisning også skal ‘udveksle viden og kompetencer med det omgivende samfund’ (2003¿2). I de almindelige bemærkninger til loven indskærpes samtidig, at uddannelsernes ’indhold og struktur i større grad skal afspejle vidensamfundets brede kompetencebehov’, og at uddannelserne skal have klare ’kompetenceprofiler, der retter sig mod forskellige job inden for såvel den private som den offentlige sektor’ (VTU 2003c). Men hvad betyder det nye kompetencebegreb i grunden? Hvilken betydning har det fået på universiteter og uddannelser? Hvorfor beskriver lovteksten oven for ’kompetencer’ som noget forskelligt fra ’viden’? Og er denne forskel til at spore i de nye studieordninger?
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Dansk pædagogisk tidsskrift |
Volume | 4 |
Issue number | 10 |
Pages (from-to) | 67-75 |
Number of pages | 7 |
ISSN | 0904-2393 |
Publication status | Published - Dec 2011 |
Externally published | Yes |