Udvikling af informationskompetence i problemorienterede læreprocesser

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

    Abstract

    Er der et dilemma mellem på den ene side arbejdsformen i det problemorienterede projektarbejde, som er blevet udbredt og integreret i det danske uddannelsessystem gennem de seneste år, og på den anden side den traditionelle tilrettelæggelse af biblioteks- og informationssøgningskurser? Det spørger denne artikel til på baggrund af et delprojekt om samspillet mellem universitetsstuderendes problemorienterede læreprocesser og bibliotekers uddannelsestilbud, som er blevet gennemført under det DEFF-støttede projekt "Bibliotekerne som aktiv læringspartner".

    I artiklen diskuteres forståelsen af begreberne om problemorienteret projektarbejde og informationskompetence i forhold til forståelsen af læring og af sammenhængen mellem information og viden. Og artiklen peger på betydningen af relationer og oplevelsen af relevans for at skabe sammenhæng mellem bibliotekers og uddannelsers praksis. Artiklen munder ud i et forslag til tilrettelæggelse af informationssøgekurser, så de konkret kan støtte de studerendes projektarbejde og give dem bedre forudsætninger for at udvikle en selvstændig studiepraksis.
    Original languageDanish
    Title of host publicationFra information til læring : Bibliotek og uddannelse i videnssamfundet
    EditorsMaj Rosenstand, Karen Harbo, Lars Birch Andreasen
    Number of pages15
    Place of PublicationKøbenhavn
    PublisherDEFF
    Publication date2007
    Pages75 - 90
    ISBN (Electronic)978-87-88781-05-2
    Publication statusPublished - 2007

    Keywords

    • information literacy
    • information retrieval
    • problem based project studies
    • Knowledge
    • problem based learning

    Cite this