Projects per year
Abstract
Ambitionen med denne artikel er at tydeliggøre, hvordan forskellige forståelser af læreres undervisningsopgave leder os forskelligt, når vi vil forstå vanskeligheder i folkeskolen og udvikle indsatser. Pointen hermed er at vise, hvordan diskussioner om undervisningsopgaven har relevans ind i diskussioner om PPR-psykologers faglige opgaver. Artiklen præsenterer et praksisteoretisk perspektiv på læreres undervisningsopgave og argumenterer for hvordan et sådant perspektiv danner en frugtbar baggrund for at forstå og håndtere vanskeligheder i skolen. Der argumenteres for, at PPR-psykologer ikke kan ’nøjes med’ at være eksperter, men må indgå i samarbejde med lærere og elever om udforskning af betingelser for læring og deltagelse i skolen og forholde sig til de ofte konfliktuelle sammenhænge mellem forskellige aspekter af den undervisningspraksis, som børn skal lære og trives i.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift |
Volume | 56 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 54-68 |
ISSN | 1903-0002 |
Publication status | Published - 2019 |
Externally published | Yes |
Projects
- 1 Finished
-
Children’s inclusion in school as conflictual collaboration between families, teachers, school-leaders and legislation.
Busch-Jensen, P. (Project participant), Højholt, C. (Project participant), Jørgensen, S. (Project participant), Kousholt, D. (Project participant), Røn-Larsen, M. (Project participant), Mardahl-Hansen, T. (Project participant), Schwartz, I. (Project participant), Staunæs, D. (Project participant) & Testmann, L. (Project participant)
01/09/2014 → 31/10/2018
Project: Research