Projects per year
Abstract
Læring i arbejdslivet fungerer mest effektivt, når arbejdspladsens uformelle læring integreres med formaliseret læring i en uddannelsesinstitution – for eksempel i en vekseluddannelse. Det gælder både i voksen- og efteruddannelserne og i de grundlæggende erhvervsuddannelser (yrkesutbildning). Den institutionelle arkitektur omkring læring i arbejdslivet er meget forskellig fra land til land, også i de nordiske lande. Disse forskelle vil denne artikel belyse med et særligt blik på vekseluddannelser. Erhvervsuddannelser på gymnasialt niveau, der organiseres som vekseluddannelser (lærlingeuddannelser), tilbyder en kombination af arbejdsbaseret og skolebaseret læring. De har mange fordele, men giver også mange udfordringer. Lærlingeuddannelser er kun udbredte i nogle få lande, for eksempel Danmark, mens de fleste andre lande, som Sverige, primært har haft skolebaserede erhvervsuddannelser. Artiklen undersøger udfordringer for vekseluddannelserne og peger på nogle innovative eksempler på løsning af udfordringerne.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Lärande i arbetslivet – möjligheter och utmaningar : En vänbok til Per-Erik Ellström |
Editors | Henrik Kock |
Place of Publication | Linköpings universitet |
Publisher | Linköpings universitet |
Publication date | 16 Jun 2014 |
Pages | 177-197 |
ISBN (Print) | 9789175192918 |
Publication status | Published - 16 Jun 2014 |
Projects
- 1 Finished
-
The future of Vocational education – learning from the Nordic countries
03/06/2013 → 31/12/2016
Project: Research
File