Udfordringer for den arbejdsbaserede læring i erhvervsuddannelserne

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Læring i arbejdslivet fungerer mest effektivt, når arbejdspladsens uformelle læring integreres med formaliseret læring i en uddannelsesinstitution – for eksempel i en vekseluddannelse. Det gælder både i voksen- og efteruddannelserne og i de grundlæggende erhvervsuddannelser (yrkesutbildning). Den institutionelle arkitektur omkring læring i arbejdslivet er meget forskellig fra land til land, også i de nordiske lande. Disse forskelle vil denne artikel belyse med et særligt blik på vekseluddannelser. Erhvervsuddannelser på gymnasialt niveau, der organiseres som vekseluddannelser (lærlingeuddannelser), tilbyder en kombination af arbejdsbaseret og skolebaseret læring. De har mange fordele, men giver også mange udfordringer. Lærlingeuddannelser er kun udbredte i nogle få lande, for eksempel Danmark, mens de fleste andre lande, som Sverige, primært har haft skolebaserede erhvervsuddannelser. Artiklen undersøger udfordringer for vekseluddannelserne og peger på nogle innovative eksempler på løsning af udfordringerne.
    Original languageDanish
    Title of host publicationLärande i arbetslivet – möjligheter och utmaningar : En vänbok til Per-Erik Ellström
    EditorsHenrik Kock
    Place of PublicationLinköpings universitet
    PublisherLinköpings universitet
    Publication date16 Jun 2014
    Pages177-197
    ISBN (Print)9789175192918
    Publication statusPublished - 16 Jun 2014

    Cite this