Tv-nyhedsformidling er stadig central i den offentlige debat 20 år efter den første magtudredning: Magtudredningen 2.0 Essay

Research output: Other contributionNet publication - Internet publicationCommunication

Abstract

Den første magtudredning fremhævede specielt nyhedsformidlingen på tv’s rolle som medskaber af den offentlige dagsorden. Det var begyndelsen af 00’erne. I februar 2004 blev Facebook lanceret i Danmark. Siden har debatten om de sociale medier i høj grad skygget for samtale og fokus på de traditionelle nyhedsmedier, skønt de traditionelle nyhedsmedier har vist sig mere modstandsdygtige og populære end først antaget (Deacon, Smith, & Wring, 2024). Projektet ’Danskernes brug har nyhedsmedier’ har fulgt medieudviklingen i Danmark siden 2012 som en del af den internationale analyse ’Reuters Digital Media Report’, der er søsat fra Oxford Universitet. Dette projekt blev netop skabt for at kunne følgende udviklingen af det digitaliserede mediebrug løbende. Vigtige spørgsmål, der har været i fokus gennem alle årene, har således været: De sociale mediers rolle i befolkningens nyhedsbrug, udviklingen i brugen og villigheden til at betale for traditionelle nyhedsmedier samt publikums mulige fragmentering, især i forhold til alder, og publikums mulige politiske polarisering i forhold til mediebrug.
Original languageDanish
Publication date2024
Place of PublicationAarhus
PublisherAarhus Universitet
Number of pages7
Publication statusPublished - 2024

Cite this