Trivsel som politisk styringsproblematik: spørgsmål og konsekvenser for universitetspædagogikken

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearchpeer-review

Abstract

Oplægget adresserer mulige sammenhænge mellem det stigende fokus på universitetsstuderendes trivsel og en ny politisk uddannelsesstyring, der på fundamental vis ændrer universitetspædagogikkens opgaver og mål.

Siden 2019 har universitetsstuderendes spørgeskemabesvarelser om egen trivsel kunnet få betydning for op til 5% af institutionernes basismidler. I oplægget diskuterer vi de trivselsrelaterede spørgsmål i Danmarks Studieundersøgelse som eksempel på en generel psykologisk vending i universitetspædagogikken, der belønner psykologisk velbefindende fremfor læringsresultater og potentielt ændrer universitetspædagogiske mål og praktikker. Vi trækker på en konstruktivistisk begrebsramme, der sætter fokus på mulige sammenhænge mellem 'psy-disciplinernes' fremvækst i uddannelse og opkomsten af nye styringslogikker.

Med konkrete eksempler fra Danmarks Studieundersøgelse tegner vi et billede af hvordan studerende aktuelt rekonstrueres som psykologiske frem for lærende subjekter. Vi viser, hvordan det potentielt ændrer normerne for hvad der forstås som legitime, relevante og nødvendige universitetspædagogiske mål og hvad det vil sige at være en god studerende, underviser og uddannelse.

Analysen illustrerer hvordan bestemte stærkt normative forståelser af studerendes trivsel (som bygger på positiv psykologi og fokuserer på de studerendes selv- og læringstilgang fremfor strukturelle og pædagogiske rammevilkår) aktuelt udbredes og normaliseres på de videregående uddannelser.

Analysen rejser spørgsmål om hvordan og hvilken grad konstruktionen af den gode studerende som en til alle tider positivt indstillet figur, der i stand til at vende modgang til ”læring og personlig udvikling” har konsekvenser for universiteterne? Som diskussionsoplæg argumenterer vi for, at indeværende psykologiske vending forskubber universitetspædagogikkens ansvar og fokus fra at omhandle hvad der skal læres - og hvordan - til at omhandle studerendes ’mindset’ i forhold til egen læring og udvikling.
Original languageDanish
Publication date1 Feb 2023
Number of pages1
Publication statusPublished - 1 Feb 2023
EventDansk Universitetspædagogisk Netværks konference 2023: Learning Environments: Relations & Settings - Comwell Kolding, Kolding, Denmark
Duration: 24 May 202325 May 2023
https://www.tilmeld.dk/dunk23/conference

Conference

ConferenceDansk Universitetspædagogisk Netværks konference 2023
LocationComwell Kolding
Country/TerritoryDenmark
CityKolding
Period24/05/202325/05/2023
OtherThe focus of Danish universities is both the learning outcome and on the well-being of students. The university forms the settings and the people at the university establish the relationships – together relations and settings form very diverse learning environments. How do the learning environments look like from your point of view?<br/><br/>At the DUN Conference 2023, we will focus on how our students thrive and how we, as teachers and educational consultants, can support the students' learning and them being and working together.<br/>The conference focuses on how the physical and the psychological study environment both looks and works. Furthermore, the conference focuses on, how university staff can support and facilitate the building and maintenance of good relationships during our students’ time of study - both between lecturers and students, and in-between students.<br/><br/>For many students, the time in university is both exciting and challenging, with many opportunities and choices: Have I found my niche? Am I together with the right people? And am I learning what I am supposed to learn? How can we as university staff help create good relationships and settings in study environments that support the students' learning and well-being?<br/><br/>Questions and topics can be, for instance:<br/><br/> How have the new generations experienced the transition into university, and how can universities ensure an inclusive and inspiring study environment for both new and seasoned students?<br/> What good and less good experiences do the universities have with establishing inclusive, safe, and activating learning environments?<br/> What are the experiences with developing new teaching methods and supporting student collaboration? How can we make use of these experiences both online and in physical learning environments?
Internet address

Cite this