Transitions - overgange fra uddannelse til arbejdsliv

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Unges overgange fra en afsluttet uddannelse og videre ud på arbejdsmarkedet er en kritisk proces, der har afgørende betydning for deres videre arbejdsliv. Overgangen udgør en risikabel statuspassage, hvor de unge ikke længere er under uddannelse og ikke har fodfæste på arbejdsmarkedet. Overgangen indebærer risiko for arbejdsløshed, for ikke at finde et arbejde, der passer til uddannelsen og for helt at måtte opgive håbet om et fagligt relevant arbejde. Kapitlet introducerer til to forskellige forskningsperspektiver på overgange fra uddannelse til arbejdsliv. Det ene perspektiv ser på de unges aktørskab, valg og navigeringer i en proces, der kan opleves som både frisættende, krisepræget og endeløs. Det sætter fokus på den centrale udfordring med at skabe mening og sammenhæng både på langs og på tværs i livsforløbet. Det andet perspektiv ser på de institutionelle rammer for unges overgange, som er meget forskellige mellem fag, brancher og på tværs af landegrænser. Det forstås som forskellige typer af strukturelle koblinger mellem uddannelse og arbejdsliv eller som forskellige overgangsregimer. Kapitlet fremhæver nogle særtræk ved det danske overgangsregime og har en kritisk diskussion af dets styrker og svagheder.
Original languageDanish
Title of host publicationArbejdslivet i kritisk perspektiv – problemstillinger og tendenser i arbejdslivet
EditorsA. M. Hansen, A.S. Jacobsen, A. Kamp, B.S. Nielsen, K.T. Nielsen
Number of pages20
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherFrydenlund Academic
Publication statusAccepted/In press - 1 Mar 2021

Cite this