Tilhør og anerkendelse - studenterperspektiver på psykosociale problemer i videregående uddannelse

Lene Larsen, Aske Stigemo, Trine Østergaard Wulf-Andersen, Lone Krogh, Annie Aarup Jensen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Det er velkendt, at mange studerende på de videregående uddannelser mistrives på forskellige måder og af forskellige årsager. Vi ved dog mindre om, hvordan de oplever at være studerende på en videregående uddannelse. Formålet med denne artikel er at vise, hvilke kampe studerende med psykosociale vanskeligheder kæmper for at føle tilhør til deres uddannelse og at opnå en meningsfuld tilknytning til studie- og læringsmiljøerne. Empirisk bygger artiklen på dybdegående interviews med 47 studerende fra syv danske videregående uddannelsesinstitutioner om deres erfaringer med psykosociale problemer. Artiklen arbejder teoretisk med at analysere psykosociale processer som (manglende) oplevelser af tilhør og anerkendelse. Analytisk vises tre overordnede forhold, der står centralt i studerendes erfaringer med at håndtere psykosociale vanskeligheder i forhold til uddannelse: temporale strukturer, ekstraarbejde og skam. På den baggrund diskuteres, hvordan en øget interesse for de studerendes tilhør kan bidrage til at kvalificere uddannelsesinstitutionernes evne til at rumme unge med psykosociale problemer.
Original languageDanish
JournalDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Volume18
Issue number34
Pages (from-to)41-58
Number of pages17
ISSN1901-5089
DOIs
Publication statusPublished - 3 May 2023

Cite this