Teknologi - et kønnet skoleeksempel

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

I dette kapitel ser vi derfor nærmere på digitale, teknohumane relationer i to forskellige, men nært beslægtede felter, hvor læring er i forgrunden: dels undersøger vi igennem en række blandede kilder (avisdebatter og forskningsformidling) hvordan relationen mellem teknologi og skoleelever har været diskuteret i medierne i slutningen af det 20. århundrede gennem nedslag – især fra Dansk Pædagogisk Tidsskrift fra 1990erne og frem. Disse diskussioner sammenholder vi med et nyt, dansk studie af køn, teknologi og læring i folkeskolen (Jensen, Krøjer & Hansen 2010). På den måde vil vi problematisere gængse forståelser af køn og teknologi. Ved at tage Dansk Pædagogisk Tidsskrift (DPT) som eksempel på diskussionen af teknohumane, kønnede relationer får vi mulighed for at følge udfoldelsen af denne diskussion over tid, i det tidsskriftet i de sidste 30 år har ført diskussionen kontinuerligt.
Original languageDanish
Title of host publicationEr der spor? : Feminisme, aktivisme og kønsforskning gennem et halvt århundrede
EditorsForskningsgruppen Køn, Krop og Hverdagsliv
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherFrydenlund Academic
Publication date2012
Edition1
Pages181-198
Chapter10
ISBN (Print)978-87-7118-108-1
Publication statusPublished - 2012

Cite this