Sundhedsfremmende sosu’er: – uddannelse mellem ansvarliggørelse og umyndiggørelse

Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

Abstract

Studieordningen til social og sundhedshjælperuddannelsen stiller krav om, at sosu-eleverne skal uddannes til at kunne tage del i arbejdet med at fremme folkesundheden. Undersøgelsen, som denne artikel baserer sig på, fokuserer på, hvordan fremme af folkesundheden bliver til uddannelsesmæssig virkelighed og hverdag. Undersøgelsen spørger til, hvordan sundhedsfremme praktiseres i den teoretiske del af social- og sundhedshjælperuddannelsen. Det undersøgelses, hvilke implikationer praktiseringerne af sundhedsfremme får for sosu-hjælperelevernes identitetsprocesser og for det professionelle arbejde med at fremme borgernes sundhed. Nærværende artikel illustrerer gennem empiriske
eksempler, hvordan eleverne mødes med en række uklare og modstridende faglige krav og forventninger og diskuterer, hvordan et dilemma mellem myndig- og umyndiggørelse produceres som følge heraf. Dermed føjer artiklen nye aspekter til diskussion om sosuuddannelsens og -arbejdets kamp for øget samfundsmæssig anerkendelse og status.
Original languageDanish
JournalDansk Pædagogisk Tidsskrift
Volume1
Pages (from-to)40-48
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - Feb 2013

Cite this