Projects per year
Abstract
Introduktion:
Studie- og projektgrupper er en del af hverdagen på mange studier, men følges i meget varierende grad med kvalificerende sparring og understøttelse. For de studerende er der meget på spil, både fagligt og socialt, i forbindelse med gruppeprocesserne. Eksklusionsdynamikker rammer ofte studerende, som (fx pba etnicitet, alder eller funktionsnedsættelse) stikker ud ift normer om ’almindelige’ eller ’gode’ studerende (Padovan-Özdemir & Hamilton, 2022; Wulf-Andersen et al, 2022). For VIP kan der være usikkerhed forbundet med at arbejde med norm, konflikt- og eksklusionsdynamikker. Dette er et grundlæggende problem ift målsætninger om studenterdiversitet og gode deltagelses- og tilhørsmuligheder for alle studerende i videregående uddannelse (Larsen et al, 2023 udkommer; Shpigelman et al, 2021).
Metode:
Præsentationen tager afsæt i et pædagogisk udviklingsarbejde på Kandidatuddannelsen i Social Intervention på Roskilde Universitet vedrørende diversitet og mangfoldighed, og hvordan (pædagogisk arbejde med) studenterdiversitet spiller ind ift studiegruppeformation og -processer. Vi deler erfaringerne fra projektets kollektive analyse af, hvad der er på spil ifm forskellige former for diversitet i studiehverdagen, samt det videre arbejde med prøvehandlinger.
Resultater:
Projektet har givet ramme for fælles faglig udvikling af uddannelsens læringsmiljø. Vores analyser påpeger, at der lader til at være forskellige normer på spil ift ’gode’ studerende, grupper og vejledere, samt at bestræbelser ift inklusion tenderer at blive konsensussøgende. Dette har udpeget prøvehandlinger for foråret 2023 ift a) at skabe dialoger på tværs af studerende og VIP om normer for gode studerende, grupper og vejledere hhv b) etablere kultur for argumenteret og inkluderende uenighed.
Diskussion:
Vi diskuterer, hvordan det pædagogiske udviklingsprojekt kan bidrage til et trygt og rummeligt læringsmiljø, som forudsætning for at inklusion og mangfoldighed i og omkring studiegrupperne.
Studie- og projektgrupper er en del af hverdagen på mange studier, men følges i meget varierende grad med kvalificerende sparring og understøttelse. For de studerende er der meget på spil, både fagligt og socialt, i forbindelse med gruppeprocesserne. Eksklusionsdynamikker rammer ofte studerende, som (fx pba etnicitet, alder eller funktionsnedsættelse) stikker ud ift normer om ’almindelige’ eller ’gode’ studerende (Padovan-Özdemir & Hamilton, 2022; Wulf-Andersen et al, 2022). For VIP kan der være usikkerhed forbundet med at arbejde med norm, konflikt- og eksklusionsdynamikker. Dette er et grundlæggende problem ift målsætninger om studenterdiversitet og gode deltagelses- og tilhørsmuligheder for alle studerende i videregående uddannelse (Larsen et al, 2023 udkommer; Shpigelman et al, 2021).
Metode:
Præsentationen tager afsæt i et pædagogisk udviklingsarbejde på Kandidatuddannelsen i Social Intervention på Roskilde Universitet vedrørende diversitet og mangfoldighed, og hvordan (pædagogisk arbejde med) studenterdiversitet spiller ind ift studiegruppeformation og -processer. Vi deler erfaringerne fra projektets kollektive analyse af, hvad der er på spil ifm forskellige former for diversitet i studiehverdagen, samt det videre arbejde med prøvehandlinger.
Resultater:
Projektet har givet ramme for fælles faglig udvikling af uddannelsens læringsmiljø. Vores analyser påpeger, at der lader til at være forskellige normer på spil ift ’gode’ studerende, grupper og vejledere, samt at bestræbelser ift inklusion tenderer at blive konsensussøgende. Dette har udpeget prøvehandlinger for foråret 2023 ift a) at skabe dialoger på tværs af studerende og VIP om normer for gode studerende, grupper og vejledere hhv b) etablere kultur for argumenteret og inkluderende uenighed.
Diskussion:
Vi diskuterer, hvordan det pædagogiske udviklingsprojekt kan bidrage til et trygt og rummeligt læringsmiljø, som forudsætning for at inklusion og mangfoldighed i og omkring studiegrupperne.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 24 May 2023 |
Publication status | Published - 24 May 2023 |
Projects
- 1 Finished
-
Facilitering af projekt- og gruppeformation mhp. diversitet
Padovan-Özdemir, M. (Project participant), Wulf-Andersen, T. Ø. (Project manager) & Beck, S. (Project participant)
01/08/2022 → 30/06/2023
Project: Other