Sprog på og til arbejdspladsen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Abstract

Et mål for andetsprogsundervisningen er at kursusdeltagerne skal opnå kommunikative færdigheder til at kunne fungere funktionelt og indgå i arbejdsfællesskaber på deres arbejdspladser. Her består den pædagogiske opgave i at skabe et samspil mellem den kommunikation der foregår på arbejdspladsen og det sprog man arbejder med i sprogundervisningen - et samspil hvor arbejdsrummet og undervisningsrummet tilsammen udgør et sprogligt læringsrum.
I artiklen gives med udgangspunkt i to eksempler (buschauffør-projektet og sosu-projektet) på hvordan dette samspil kan etableres med udgangspunkt i tre forskningsmæssige tilgange: en kommunikativ, en sociokulturel og en biografisk tilgang.
Original languageDanish
Title of host publicationFlerspråkighet som resurs : Symposium 2015
EditorsBjörn Kindenberg
Number of pages13
Place of PublicationStockholm
PublisherLiber
Publication date2016
Edition1
Pages103-115
ISBN (Print)978-91-47-12207-3, 9789147122073
Publication statusPublished - 2016

Cite this