Socialt entreprenørskab i tal og tale: Danmark anno 2009

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

    Abstract

    Denne artikel perspektiverer socialt entreprenørskab i Danmark i et historisk rids og tegner samtidig konturerne af danskernes aktuelle deltagelse i socialt entreprenørskab. Socialt entreprenørskab har historiske rødder i tre socialøkonomiske bølger, hvor den kooperative bevægelse og offentlige forsøgs- og udviklingsprogrammer har haft stor betydning. Det første kvantitative datasæt fra GEM Monitor om socialt entreprenørskab i Danmark og Storbritanien viser, at der er en høj andel af befolkningen i Danmark, som er engageret i aktiviteter med socialt formål med en lige del kvinder og mænd aktive. Socialt entreprenørskab er ligeledes stærkt knyttet til den frivillige verden. Socialt entreprenørskab kan derfor opfattes som en ny aktivitetsform, der betoner en forretningsmæssig tilgang til sociale og miljømæssige problemer.
    Original languageDanish
    Title of host publicationSocialt entreprenørskab
    EditorsLinda Lundgaard Andersen, Lars Hulgård, Torben Bager
    Number of pages9
    Place of PublicationOdense
    PublisherSyddansk Universitetsforlag
    Publication date2010
    Pages95-103
    ISBN (Print)978-87-7674-488-5
    Publication statusPublished - 2010

    Cite this