Social innovation og aktionsforskning: eksempler fra plejehjemsområdet og biblioteker som medborgercentre

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Formålet med dette kapitel er at vise, hvordan aktionsforskning kan bidrage til social innovation og empowerment i velfærds- og kulturinstitutioner (plejehjem og biblioteker) på en måde, der fremmer marginaliserede medborgere og lokalområders magtposition og skaber muligheder for positiv forandring. Kapitlet præsenterer først mere overordnet de kritiske begreber om empowerment, aktionsforskning og social innovation og disse tilganges rødder i kritisk teori. Efterfølgende gennemgås to forskellige metodiske varianter af aktionsforskning i to forskellige kontekster.
Original languageDanish
Title of host publicationRettigheder, empowerment og læring
EditorsAnnette Bilfeldt, Iben Jensen, John Andersen
Number of pages27
Volume5
PublisherEXCITE - Aalborg Universitetsforlag
Publication date2014
Edition1
Pages15-41
Publication statusPublished - 2014
SeriesSerie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser

Cite this