Situeret læring i designprojekter

Et etnografisk studie af en proceskonkurrence på Carlsberg

    Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

    Abstract

    Denne ph.d. afhandling er et bidrag til forskningen i dialogbaserede konkurrencer i byggeriet.
    Udgangspunktet er et etnografisk studie af det konkrete arbejde med at planlægge og deltage i en proceskonkurrence på Carlsberg.
    Spørgsmålet er, hvad der sker når dialog og konkurrence blandes i praksis?
    Fra et tværvidenskabeligt udgangspunkt analyseres og diskuteres de muligheder, dialogerne under konkurrencen rummer for at lære om den stillede opgave.
    Der er mange dilemmaer, som skal håndteres, når dialog inddrages i en konkurrence.
    Afhandlingen åbner for at diskutere, hvordan konkurrencer i byggeriet organiseres og tilrettelægges, og hvordan nogle af de mange dilemmaer, problematikker og konflikter, som opstår under en dialogbaseret konkurrence, kan håndteres og balanceres med henblik på at skabe værdifulde projekter.
    Original languageDanish
    Place of PublicationRoskilde
    PublisherRoskilde Universitet
    Number of pages200
    ISBN (Print)978-87-91387-72-2
    ISBN (Electronic)978-87-91387-72-2
    Publication statusPublished - Feb 2014

    Cite this

    @phdthesis{1afa574fff154dbcae141b13ab356f32,
    title = "Situeret l{\ae}ring i designprojekter: Et etnografisk studie af en proceskonkurrence p{\aa} Carlsberg",
    abstract = "Denne ph.d. afhandling er et bidrag til forskningen i dialogbaserede konkurrencer i byggeriet. Udgangspunktet er et etnografisk studie af det konkrete arbejde med at planl{\ae}gge og deltage i en proceskonkurrence p{\aa} Carlsberg. Sp{\o}rgsm{\aa}let er, hvad der sker n{\aa}r dialog og konkurrence blandes i praksis? Fra et tv{\ae}rvidenskabeligt udgangspunkt analyseres og diskuteres de muligheder, dialogerne under konkurrencen rummer for at l{\ae}re om den stillede opgave. Der er mange dilemmaer, som skal h{\aa}ndteres, n{\aa}r dialog inddrages i en konkurrence. Afhandlingen {\aa}bner for at diskutere, hvordan konkurrencer i byggeriet organiseres og tilrettel{\ae}gges, og hvordan nogle af de mange dilemmaer, problematikker og konflikter, som opst{\aa}r under en dialogbaseret konkurrence, kan h{\aa}ndteres og balanceres med henblik p{\aa} at skabe v{\ae}rdifulde projekter.",
    keywords = "Byggeri, arkitektur, dialog, samarbejde, arkitektkonkurrence, l{\ae}ring, projekter",
    author = "Jacobsen, {Peter Holm}",
    year = "2014",
    month = "2",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-91387-72-2",
    publisher = "Roskilde Universitet",

    }

    Situeret læring i designprojekter : Et etnografisk studie af en proceskonkurrence på Carlsberg. / Jacobsen, Peter Holm.

    Roskilde : Roskilde Universitet, 2014. 200 p.

    Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

    TY - BOOK

    T1 - Situeret læring i designprojekter

    T2 - Et etnografisk studie af en proceskonkurrence på Carlsberg

    AU - Jacobsen, Peter Holm

    PY - 2014/2

    Y1 - 2014/2

    N2 - Denne ph.d. afhandling er et bidrag til forskningen i dialogbaserede konkurrencer i byggeriet. Udgangspunktet er et etnografisk studie af det konkrete arbejde med at planlægge og deltage i en proceskonkurrence på Carlsberg. Spørgsmålet er, hvad der sker når dialog og konkurrence blandes i praksis? Fra et tværvidenskabeligt udgangspunkt analyseres og diskuteres de muligheder, dialogerne under konkurrencen rummer for at lære om den stillede opgave. Der er mange dilemmaer, som skal håndteres, når dialog inddrages i en konkurrence. Afhandlingen åbner for at diskutere, hvordan konkurrencer i byggeriet organiseres og tilrettelægges, og hvordan nogle af de mange dilemmaer, problematikker og konflikter, som opstår under en dialogbaseret konkurrence, kan håndteres og balanceres med henblik på at skabe værdifulde projekter.

    AB - Denne ph.d. afhandling er et bidrag til forskningen i dialogbaserede konkurrencer i byggeriet. Udgangspunktet er et etnografisk studie af det konkrete arbejde med at planlægge og deltage i en proceskonkurrence på Carlsberg. Spørgsmålet er, hvad der sker når dialog og konkurrence blandes i praksis? Fra et tværvidenskabeligt udgangspunkt analyseres og diskuteres de muligheder, dialogerne under konkurrencen rummer for at lære om den stillede opgave. Der er mange dilemmaer, som skal håndteres, når dialog inddrages i en konkurrence. Afhandlingen åbner for at diskutere, hvordan konkurrencer i byggeriet organiseres og tilrettelægges, og hvordan nogle af de mange dilemmaer, problematikker og konflikter, som opstår under en dialogbaseret konkurrence, kan håndteres og balanceres med henblik på at skabe værdifulde projekter.

    KW - Byggeri

    KW - arkitektur

    KW - dialog

    KW - samarbejde

    KW - arkitektkonkurrence

    KW - læring

    KW - projekter

    M3 - Ph.d.-afhandling

    SN - 978-87-91387-72-2

    BT - Situeret læring i designprojekter

    PB - Roskilde Universitet

    CY - Roskilde

    ER -