SATS 14: Hurtig indsats over for frafaldstruede produktionsskoleelever. Evalueringsrappport for perioden 2009-11

Lisbeth Frølunde, Lars Birch Andreasen, Susanne Pihl Hansen

Research output: Book/ReportReportCommissioned

Abstract

SATS14 projektet har drejet sig om at undersøge mulighederne i at kunne tilbyde en særlig indsats til de produktionsskoleelever, der har brug for det, så vidt muligt lokalt på deres skole. Projektets formål har været at indhente erfaringer med at tilbyde elever på 14 produktionsskoler på Sjælland og Bornholm fx psykologbistand, socialrådgivning eller socialpædagogisk/specialpædagogisk bistand, hvis de havde behov for en særlig indsats. Det umiddelbare mål med denne indsats har været at fastholde eleverne på produktionsskolerne og i uddannelse, hvilket også er et langsigtet uddannelsespolitisk mål.

SATS14 kan dermed ses i en større social sammenhæng. Der er en stigende erkendelse af behovet for initiativer til at hjælpe de elever, der oplever psykiske vanskeligheder. I forordet til en rapport fra Undervisningsministeriet om erhvervsuddannelser beskrives målet: ”95 procent af en ungdomsårgang i 2015 skal gennemføre en ungdomsuddannelse… For at opfylde regeringens mål… er det nødvendigt med en særlig indsats for at fastholde de unge, som begynder i en uddannelse, herunder også de bogligt svage” (Kirkegaard og Nielsen, 2008).

Da SATS14 projektet startede, var der ikke megen opmærksomhed på sårbare unge med psykiske problemer i erhvervs- og ungdomsuddannelser, men den er nu i højere grad anerkendt (se eksempelvis Thorsteinsson og Jensen, 2010). Der arbejdes også på øvrige ungdomsuddannelser med at etablere lokale muligheder for samtale, rådgivning mm. for elever, der måtte have brug for det undervejs i deres uddannelsesforløb. Udbredelsen af muligheder er blandt andet foretaget ved hjælp af tiltag ledet af Psykiatrifonden (kaldet ”erhvervsskoleprojekt” og ”ungdomsprojekt") med tilbud om kurser for lærere, ledere og erhvervsskolevejledere, og undervisning og psykologisk rådgivning til elever. Desuden er der tiltag for at øge samarbejdet mellem erhvervsskoler og produktionsskoler med henblik på at skabe en bedre overgang for elever, eksempelvis “Fælles viden - bedre forløb” projektet med 7 erhvervsskoler og 18 produktionsskoler i hovedstadsområdet.

SATS14 projektet er således del af en bredere tendens i retning af at forstå og forbedre vilkårene for elever, der mistrives, og give dem bedre muligheder for at kunne gennemføre et uddannelsesforløb. Vi håber, at rapporten kan bidrage til at klarlægge behovet for videreførsel af en sådan indsats og værdien af en helhedsorientet pædagogisk og psykologisk indsats for de involverede elever og skoler. Hvis det langsigtede mål om uddannelse for 95% skal nås, er en særlig psykologisk indsats med til at fastholde de produktionsskoleelever, der mistrives, er sårbare eller i akutte kriser.

Original languageDanish
Place of PublicationLyngby
PublisherMedieskolen, Lyngby
Number of pages43
Commissioning bodyMinisteriet for Børn og Undervisning
Publication statusPublished - 2012

Cite this