Sabotagen af Sutteelefanten: Om mistillid til pædagogers viden i daginstitutioner

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Tillid optræder på mange forskellige måder i pædagogers arbejde i daginstitutioner. Mest opmærksomhed er der traditionelt på tillid som afgørende i relationen til børnene, både som forudsætning for god omsorg og god udvikling. Tillidsfulde relationer til børnenes forældre er ligeledes vigtige i pædagogers arbejde, og samlet betyder det, at skabelse og opretholdelse af tillidsfulde relationer er en væsentlig del af pædagogers faglighed. Denne del af pædagogers faglighed ser imidlertid ud til at komme til kort i relationen til eksterne aktører, der indgår i daginstitutionerne som tilsynsmyndigheder. Det viser sig at have undergravende effekter, ikke bare for tilliden, men også for pædagogernes mulighed for at udføre det arbejde, de anser for at være fagligt mest velbegrundet
Original languageDanish
JournalDansk Pædagogisk Tidsskrift
Volume2021
Issue number1
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - 20 Mar 2021

Cite this