Rutiner kræver mere end rutine

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    Denne artikel diskuterer teori-praksis relationer ved at rette et overordnet fokus på pædagogisk praksis. I det pædagogiske felt er der en udbredt tendens til at opdele det pædagogiske arbejde i ’videnstunge’ aktiviteter på den ene side og på den anden side aktiviteter, som anses som rent praktiske og angiveligt ’videnstomme’, idet de primært anses for baseret på erfaring og fornemmelser. I denne artikel vil vi med konkrete eksempler fra pædagogisk praksis i daginstitutioner problematisere denne skelnen mellem ’videnstunge’ og ’videnstomme’ aktiviteter og diskutere idealet om evidensbaseret praksis. Vi vil demonstrere, hvordan pædagoger nødvendigvis må trække på såvel almen teori som praktisk, erfaringsbaseret viden, hvis de skal levere passende svar på de uforudsigelige og komplekse udfordringer, de møder i hverdagens arbejde.
    Original languageDanish
    JournalDansk Paedagogisk Tidsskrift
    Volume62
    Issue number4
    Pages (from-to)5-12
    Number of pages7
    ISSN0904-2393
    Publication statusPublished - 1 Dec 2014

    Keywords

      Cite this

      @article{334a30f1be4e476c8918559db7923c94,
      title = "Rutiner kr{\ae}ver mere end rutine",
      abstract = "Denne artikel diskuterer teori-praksis relationer ved at rette et overordnet fokus p{\aa} p{\ae}dagogisk praksis. I det p{\ae}dagogiske felt er der en udbredt tendens til at opdele det p{\ae}dagogiske arbejde i ’videnstunge’ aktiviteter p{\aa} den ene side og p{\aa} den anden side aktiviteter, som anses som rent praktiske og angiveligt ’videnstomme’, idet de prim{\ae}rt anses for baseret p{\aa} erfaring og fornemmelser. I denne artikel vil vi med konkrete eksempler fra p{\ae}dagogisk praksis i daginstitutioner problematisere denne skelnen mellem ’videnstunge’ og ’videnstomme’ aktiviteter og diskutere idealet om evidensbaseret praksis. Vi vil demonstrere, hvordan p{\ae}dagoger n{\o}dvendigvis m{\aa} tr{\ae}kke p{\aa} s{\aa}vel almen teori som praktisk, erfaringsbaseret viden, hvis de skal levere passende svar p{\aa} de uforudsigelige og komplekse udfordringer, de m{\o}der i hverdagens arbejde.",
      keywords = "teori-praksis, viden, rutiner, hverdagspraksis",
      author = "Camilla Schmidt and Annegrethe Ahrenkiel",
      year = "2014",
      month = "12",
      day = "1",
      language = "Dansk",
      volume = "62",
      pages = "5--12",
      journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
      issn = "0904-2393",
      publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
      number = "4",

      }

      Rutiner kræver mere end rutine. / Schmidt, Camilla; Ahrenkiel, Annegrethe.

      In: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Vol. 62, No. 4, 01.12.2014, p. 5-12.

      Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

      TY - JOUR

      T1 - Rutiner kræver mere end rutine

      AU - Schmidt, Camilla

      AU - Ahrenkiel, Annegrethe

      PY - 2014/12/1

      Y1 - 2014/12/1

      N2 - Denne artikel diskuterer teori-praksis relationer ved at rette et overordnet fokus på pædagogisk praksis. I det pædagogiske felt er der en udbredt tendens til at opdele det pædagogiske arbejde i ’videnstunge’ aktiviteter på den ene side og på den anden side aktiviteter, som anses som rent praktiske og angiveligt ’videnstomme’, idet de primært anses for baseret på erfaring og fornemmelser. I denne artikel vil vi med konkrete eksempler fra pædagogisk praksis i daginstitutioner problematisere denne skelnen mellem ’videnstunge’ og ’videnstomme’ aktiviteter og diskutere idealet om evidensbaseret praksis. Vi vil demonstrere, hvordan pædagoger nødvendigvis må trække på såvel almen teori som praktisk, erfaringsbaseret viden, hvis de skal levere passende svar på de uforudsigelige og komplekse udfordringer, de møder i hverdagens arbejde.

      AB - Denne artikel diskuterer teori-praksis relationer ved at rette et overordnet fokus på pædagogisk praksis. I det pædagogiske felt er der en udbredt tendens til at opdele det pædagogiske arbejde i ’videnstunge’ aktiviteter på den ene side og på den anden side aktiviteter, som anses som rent praktiske og angiveligt ’videnstomme’, idet de primært anses for baseret på erfaring og fornemmelser. I denne artikel vil vi med konkrete eksempler fra pædagogisk praksis i daginstitutioner problematisere denne skelnen mellem ’videnstunge’ og ’videnstomme’ aktiviteter og diskutere idealet om evidensbaseret praksis. Vi vil demonstrere, hvordan pædagoger nødvendigvis må trække på såvel almen teori som praktisk, erfaringsbaseret viden, hvis de skal levere passende svar på de uforudsigelige og komplekse udfordringer, de møder i hverdagens arbejde.

      KW - teori-praksis

      KW - viden

      KW - rutiner

      KW - hverdagspraksis

      M3 - Tidsskriftartikel

      VL - 62

      SP - 5

      EP - 12

      JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

      JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

      SN - 0904-2393

      IS - 4

      ER -