Road freight transport across a fixed Fehmarn Belt link: Draft version

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearch

    Abstract

    Indlæggets baggrund og formål

    En kommende Femern Bælt bro vil være en vigtig rute for lastbiltrafikken mellem Sverige/det østlige Danmark og Tyskland. Eller vil den? På Øresund har færgerne mellem Helsingør og Helsingborg langt den største markedsandel for den ikke-lokale lastbiltrafik. The Channel Tunnel har ikke engang udkonkurreret færgerne mellem Dover og Calais. Hvordan ser det ud for Femern Bælt?

    Anvendte metoder, analyser og fremgangsmåde

    TransIT er benyttet til at kalkulere omkostninger for forskellige OD kombinationer. Der er regnet i to scenarier der begge tager udgangspunkt i den planlagte afgift for lastbiler på Femern Bælt-forbindelsen - ét hvor man tager udgangspunkt i de eksisterende listepriser på færgerne og ét hvor det forsøges at estimere en reel pris.

    Det estimeres hvor meget færgepriserne skal sænkes for at gøre dem konkurrencedygtige i forhold til en fast forbindelse.

    Resultaterne diskuteres i forhold til de officielle analyser af en fast forbindelse.

    Det empiriske grundlag

    Vejlængder fra at ruteplanlægningsprogram

    Data vedr. færgeoverfarterne fra færgeselskaberne.

    TransITs kalkulationsforudsætninger

    Original languageEnglish
    Title of host publicationwww.trafikdage.dk
    Number of pages8
    PublisherAalborg Universitet
    Publication date2007
    Publication statusPublished - 2007
    EventTrafikdage 2007 - Aalborg Universitet, Aalborg, Denmark
    Duration: 27 Aug 200728 Aug 2007

    Conference

    ConferenceTrafikdage 2007
    LocationAalborg Universitet
    Country/TerritoryDenmark
    CityAalborg
    Period27/08/200728/08/2007

    Keywords

    • Fixed connection
    • Ferry
    • Truck
    • Route choice

    Cite this