Restriktioner og åbninger: Institutionsliv under covidregler

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen analyserer og diskuterer institutionsliv i foråret 2020, da daginstitutionerne gradvist lukkede op efter at have været coronalukket. Der
skete ændringer i rutiner og hverdag, der i sin flertydighed viser noget
om institutioner og det institutionelle børneliv: På den ene side hvordan
børn og voksne forbløffende hurtigt internaliserede nye og mere restriktive
normer for dagligdagen fx begrænsning af hvor man må være og hvem man
må være sammen med. På den anden side var de mere rigide og faste rammer
forbundet med bedre de-facto-normeringer, mere fri leg og tættere interaktion
med og nærhed til børnene fra de professionelle voksne. De angivne
forandringer må begribes i en dobbelthed: restriktioner og åbninger på en
og samme gang.
Original languageDanish
JournalDansk Pædagogisk Tidsskrift
Volume2021
Issue number2
Pages (from-to)67-78
Number of pages12
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - 2021

Cite this