Original language | Danish |
---|---|
Publication date | Jan 2024 |
Publication status | Published - Jan 2024 |
Event | IMT-PhD kursus: Institutionel Etnografi i dialog med subjekt-teoretiske perspektiver: Empiriske og analytiske udforskninger af standpunkt, agency og læring i hverdagsliv og velfærdsarbejde - Roskilde Universitet, Roskilde, Denmark Duration: 10 Jan 2024 → 12 Jan 2024 https://study.ruc.dk/class/view/33649 |
Course
Course | IMT-PhD kursus: Institutionel Etnografi i dialog med subjekt-teoretiske perspektiver |
---|---|
Location | Roskilde Universitet |
Country/Territory | Denmark |
City | Roskilde |
Period | 10/01/2024 → 12/01/2024 |
Other | Kurset er rettet mod begrebsliggørelser og forståelser af aktørers komplekse relationer til Velfærdsstatens institutioner og arbejde fx indenfor sundhed, uddannelse, omsorgs- og de sociale felter.<br/><br/>Analyser af velfærdsstatens institutioner fx via Institutionel etnografi og tilgrænsende teoretiske og metodologiske approaches kan klart vise hvordan fx faglig praksis og arbejde - og brugerrelationer er under øget pres.<br/><br/>Opgaverne underlægges nye typer af styringsbestræbelser med den formulerede hensigt at velfærdsprofessionelle skal kunne udføre arbejdet med større kvalitet, mere vidensbaseret, samt - ikke mindst - mere effektivt.<br/><br/>Velfærdsprofessionelle vil ofte i hverdagen opleve forandringer af arbejde som udhuling af deres handlefrihed og indsnævring af deres faglige praksis og muligheder. Det udfordrede arbejdsliv har samtidig ofte central indflydelse på brugere og klienters hverdagsliv, idet de må tage til takke med mindre tid, skiftende eller stresset personale, standardiserede ydelser, kommercielle koncepter osv.<br/><br/>Institutionel etnografi anvendes i stigende grad til at få indsigt i velfærdsarbejdet og de centrale aktørers faglige praksis i mødet med retningslinjer og styringsrelationer i arbejdet – og/eller for at få indsigt i konsekvenserne for brugere, borgere og klienters hverdagsliv under disse forandrede vilkår.<br/><br/>Institutionel etnografi (IE) er lanceret og etableret som sociologisk teori kombineret med feministisk standpunktsteori (Smith 2005). IE har dog også inspireret og været anvendt og udviklet på en række felter til analyser, der også trækker på fx læringsteori, uddannelsesforskning, kritisk teori, socialpsykologi, antropologi og professionsteori.<br/><br/>Selv om IE i sig selv har vist sig som en stærk og inspirerende metodologi, med klare teoretiske orienteringer, så er der også mange indbyggede modsætninger i den institutionelt etnografiske ambition. Det gælder fx i relationen mellem ambitionerne om på den ene side både at lave en ’kortlæggende’ sociologi og på den anden at forfølge interesser knyttet til feministiske standpunktsteoriske inspirationer, som fremmer menneskers agency og læring. Det gælder også mere metodologisk i bestræbelserne på både at forstå praktikkerne erfaringer som ’knowers’, og så på den anden side den ansporende ambition om at lade den bærende forskningsmæssige ’problematik’ udspringe af hverdagens empiriske udfordringer.<br/><br/>Vi vil gennem kurset tematisere og diskutere disse udfordringer, med et særligt fokus på metodologiske og teoretiske muligheder for at analysere de involverede aktørers agency og læreprocesser.<br/><br/>Dette kursus vil forfølge og diskutere IEs centrale bidrag til kritisk velfærdsanalyse, men også diskutere muligheden for at udvide eller supplere de overvejende sociologiske perspektiver til at lave mere indlevende analyser af de involveredes erfaringer, og at udbygge forståelserne af velfærdsudfordringerne ’fra neden’. |
Internet address |