PPR-psykologers arbejde med børns betingelser

Når ordningslængslen skygger for mellemrumsarbejde og corridor-casework

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel tager udgangspunkt i den sociale kompleksitet samt konfliktualitet PPR-psykologers arbejde på en gang er indlejret i og retter sig mod. Den peger på væsentligheden af at arbejde med børns betingelser for deltagelse forskellige steder, og hvordan dette indebærer en udforskende tilgang til børn og unges hverdagsliv og deres betingelser samt begrundelses sammenhænge her. Et forskningsprojekt om psykologarbejde peger på, at psykologer ofte må bane vejen for at opnå viden, forståelse og samarbejde om børns betingelser i ’mellemrummene' mellem de mere formelle arbejdsopgaver og betoner derved at måden mellemrummene bliver brugt på – på baggrund af viden om sociale betingelser og sammenhænge i fx klassefællesskaber og samarbejdet omkring det – bliver afgørende for, hvordan vanskeligheder forstås og håndteres. På denne baggrund lægger artiklen op til, at psykologer også arbejder med deres egne betingelser og positioneringer i feltet.
Original languageDanish
JournalPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Volume56
Issue number2
Publication statusPublished - 2019

Cite this

@article{88a5680131974b60b28b2e57b3b313d3,
title = "PPR-psykologers arbejde med b{\o}rns betingelser: N{\aa}r ordningsl{\ae}ngslen skygger for mellemrumsarbejde og corridor-casework",
abstract = "Denne artikel tager udgangspunkt i den sociale kompleksitet samt konfliktualitet PPR-psykologers arbejde p{\aa} en gang er indlejret i og retter sig mod. Den peger p{\aa} v{\ae}sentligheden af at arbejde med b{\o}rns betingelser for deltagelse forskellige steder, og hvordan dette indeb{\ae}rer en udforskende tilgang til b{\o}rn og unges hverdagsliv og deres betingelser samt begrundelses sammenh{\ae}nge her. Et forskningsprojekt om psykologarbejde peger p{\aa}, at psykologer ofte m{\aa} bane vejen for at opn{\aa} viden, forst{\aa}else og samarbejde om b{\o}rns betingelser i ’mellemrummene' mellem de mere formelle arbejdsopgaver og betoner derved at m{\aa}den mellemrummene bliver brugt p{\aa} – p{\aa} baggrund af viden om sociale betingelser og sammenh{\ae}nge i fx klassef{\ae}llesskaber og samarbejdet omkring det – bliver afg{\o}rende for, hvordan vanskeligheder forst{\aa}s og h{\aa}ndteres. P{\aa} denne baggrund l{\ae}gger artiklen op til, at psykologer ogs{\aa} arbejder med deres egne betingelser og positioneringer i feltet.",
author = "{R{\o}n Larsen}, Maja and Charlotte H{\o}jholt",
year = "2019",
language = "Dansk",
volume = "56",
journal = "P{\ae}dagogisk Psykologisk Tidsskrift",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
number = "2",

}

TY - JOUR

T1 - PPR-psykologers arbejde med børns betingelser

T2 - Når ordningslængslen skygger for mellemrumsarbejde og corridor-casework

AU - Røn Larsen, Maja

AU - Højholt, Charlotte

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Denne artikel tager udgangspunkt i den sociale kompleksitet samt konfliktualitet PPR-psykologers arbejde på en gang er indlejret i og retter sig mod. Den peger på væsentligheden af at arbejde med børns betingelser for deltagelse forskellige steder, og hvordan dette indebærer en udforskende tilgang til børn og unges hverdagsliv og deres betingelser samt begrundelses sammenhænge her. Et forskningsprojekt om psykologarbejde peger på, at psykologer ofte må bane vejen for at opnå viden, forståelse og samarbejde om børns betingelser i ’mellemrummene' mellem de mere formelle arbejdsopgaver og betoner derved at måden mellemrummene bliver brugt på – på baggrund af viden om sociale betingelser og sammenhænge i fx klassefællesskaber og samarbejdet omkring det – bliver afgørende for, hvordan vanskeligheder forstås og håndteres. På denne baggrund lægger artiklen op til, at psykologer også arbejder med deres egne betingelser og positioneringer i feltet.

AB - Denne artikel tager udgangspunkt i den sociale kompleksitet samt konfliktualitet PPR-psykologers arbejde på en gang er indlejret i og retter sig mod. Den peger på væsentligheden af at arbejde med børns betingelser for deltagelse forskellige steder, og hvordan dette indebærer en udforskende tilgang til børn og unges hverdagsliv og deres betingelser samt begrundelses sammenhænge her. Et forskningsprojekt om psykologarbejde peger på, at psykologer ofte må bane vejen for at opnå viden, forståelse og samarbejde om børns betingelser i ’mellemrummene' mellem de mere formelle arbejdsopgaver og betoner derved at måden mellemrummene bliver brugt på – på baggrund af viden om sociale betingelser og sammenhænge i fx klassefællesskaber og samarbejdet omkring det – bliver afgørende for, hvordan vanskeligheder forstås og håndteres. På denne baggrund lægger artiklen op til, at psykologer også arbejder med deres egne betingelser og positioneringer i feltet.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 56

JO - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

JF - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

IS - 2

ER -