Pædagogisk feltarbejde i et psykoanalytisk perspektiv

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    Feltarbejdet er en af de konstituerende metoder i pædagogisk forskning. Med dette metodiske blik og denne praksis skabes data og analyser om læring og læringsrum, om de lærende og kontekster - og andre konkurrerende fortællinger. I feltarbejdet skal forskeren balancere deltagelse og observation i sine forsøg på at repræsentere. Derfor er forskerens faglige og livshistoriske subjektivitet et vigtigt filtreringspunkt for feltarbejdet. Feltarbejde kan forstås som processer hvor forskerens inter-aktion og oplevelse af feltet, begivenheder og informanter er afgørende for feltrapport og analyse. I denne artikel argumenteres for, hvordan ubevidste processer influerer data-produktion, forsknings-spørgsmål, metodisk set up, relationer til informanter samt fortolkning og analyse. Artiklen under-søger hvordan de psykoanalytiske begreb om ’overføring’ og ’institutionel overføring’ kan give indsigt i disse processer og betydninger og illustrerer dette ved et forskningseksempel
    Original languageDanish
    JournalDansk Paedagogisk Tidsskrift
    Issue number3
    Pages (from-to)61-67
    ISSN0904-2393
    Publication statusPublished - Sep 2011

    Cite this

    @article{dacf79f6df0b4c759eadf0a395be66b7,
    title = "P{\ae}dagogisk feltarbejde i et psykoanalytisk perspektiv",
    abstract = "Feltarbejdet er en af de konstituerende metoder i p{\ae}dagogisk forskning. Med dette metodiske blik og denne praksis skabes data og analyser om l{\ae}ring og l{\ae}ringsrum, om de l{\ae}rende og kontekster - og andre konkurrerende fort{\ae}llinger. I feltarbejdet skal forskeren balancere deltagelse og observation i sine fors{\o}g p{\aa} at repr{\ae}sentere. Derfor er forskerens faglige og livshistoriske subjektivitet et vigtigt filtreringspunkt for feltarbejdet. Feltarbejde kan forst{\aa}s som processer hvor forskerens inter-aktion og oplevelse af feltet, begivenheder og informanter er afg{\o}rende for feltrapport og analyse. I denne artikel argumenteres for, hvordan ubevidste processer influerer data-produktion, forsknings-sp{\o}rgsm{\aa}l, metodisk set up, relationer til informanter samt fortolkning og analyse. Artiklen under-s{\o}ger hvordan de psykoanalytiske begreb om ’overf{\o}ring’ og ’institutionel overf{\o}ring’ kan give indsigt i disse processer og betydninger og illustrerer dette ved et forskningseksempel",
    author = "{Lundgaard Andersen}, Linda",
    year = "2011",
    month = "9",
    language = "Dansk",
    pages = "61--67",
    journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    issn = "0904-2393",
    publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    number = "3",

    }

    Pædagogisk feltarbejde i et psykoanalytisk perspektiv. / Lundgaard Andersen, Linda.

    In: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, No. 3, 09.2011, p. 61-67.

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    TY - JOUR

    T1 - Pædagogisk feltarbejde i et psykoanalytisk perspektiv

    AU - Lundgaard Andersen, Linda

    PY - 2011/9

    Y1 - 2011/9

    N2 - Feltarbejdet er en af de konstituerende metoder i pædagogisk forskning. Med dette metodiske blik og denne praksis skabes data og analyser om læring og læringsrum, om de lærende og kontekster - og andre konkurrerende fortællinger. I feltarbejdet skal forskeren balancere deltagelse og observation i sine forsøg på at repræsentere. Derfor er forskerens faglige og livshistoriske subjektivitet et vigtigt filtreringspunkt for feltarbejdet. Feltarbejde kan forstås som processer hvor forskerens inter-aktion og oplevelse af feltet, begivenheder og informanter er afgørende for feltrapport og analyse. I denne artikel argumenteres for, hvordan ubevidste processer influerer data-produktion, forsknings-spørgsmål, metodisk set up, relationer til informanter samt fortolkning og analyse. Artiklen under-søger hvordan de psykoanalytiske begreb om ’overføring’ og ’institutionel overføring’ kan give indsigt i disse processer og betydninger og illustrerer dette ved et forskningseksempel

    AB - Feltarbejdet er en af de konstituerende metoder i pædagogisk forskning. Med dette metodiske blik og denne praksis skabes data og analyser om læring og læringsrum, om de lærende og kontekster - og andre konkurrerende fortællinger. I feltarbejdet skal forskeren balancere deltagelse og observation i sine forsøg på at repræsentere. Derfor er forskerens faglige og livshistoriske subjektivitet et vigtigt filtreringspunkt for feltarbejdet. Feltarbejde kan forstås som processer hvor forskerens inter-aktion og oplevelse af feltet, begivenheder og informanter er afgørende for feltrapport og analyse. I denne artikel argumenteres for, hvordan ubevidste processer influerer data-produktion, forsknings-spørgsmål, metodisk set up, relationer til informanter samt fortolkning og analyse. Artiklen under-søger hvordan de psykoanalytiske begreb om ’overføring’ og ’institutionel overføring’ kan give indsigt i disse processer og betydninger og illustrerer dette ved et forskningseksempel

    M3 - Tidsskriftartikel

    SP - 61

    EP - 67

    JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    SN - 0904-2393

    IS - 3

    ER -