Pædagogikkens Andet

Research output: Book/ReportDoctoral thesisResearch

Abstract

Afhandlingen udfordrer et kritisk modernistisk forankret epistemologisk og ontologisk grundlag for pædagogisk forskning. Med afsæt i Baudrillards teorier om det moderne udvikles en anden metodologisk tilgang til studiet af det pædagogiske felt end det der er forankret i - sammenhængen mellem - 'virkelighed', 'mening', 'subjekt'. Jeg knytter nytænkningen af 'felt til de diskussioner om rationalitet og subjekt der har præget moderne filosofi og sociologi - spørgsmålet om to veje ud af Kant. Mit argument er, at mens pædagogik og pædagogisk forskning har været præget af den modernitetsforståelse Habermas udvikler med reference til Hegels position i forhold til Kant, så er der bemærkelsesværdigt få tiltag der forsøger sig med en anden position - den Nietzsche repræsenterer og de filosoffer og sociologer der har arbejdet med denne inspiration. Det gør Baudrillards bidrag til 'det moderne' særligt relevant. På baggrund af kritiske diskussioner af pædagogisk forskning i almindelighed, pædagogisk antropologi i særdeleshed udvikler jeg med yderligere inddragelse af teorier om æstetik og litteratur performativ etnografi som Pædagogikkens Andet. Afhandlingen er bygget op over 6 kapitler og det empiriske grundlag er feltstudier af ungdom og skole i en global kontekst - på tværs af Danmark, Sydkorea og Zambia.




Original languageDanish
Place of PublicationRoskilde
PublisherRoskilde Universitet
Number of pages510
Publication statusPublished - 2017

Cite this

Madsen, U. A. (2017). Pædagogikkens Andet. Roskilde: Roskilde Universitet.
Madsen, Ulla Ambrosius. / Pædagogikkens Andet. Roskilde : Roskilde Universitet, 2017. 510 p.
@phdthesis{3ae4ae95e73c4d36973799240320b299,
title = "P{\ae}dagogikkens Andet",
abstract = "Afhandlingen udfordrer et kritisk modernistisk forankret epistemologisk og ontologisk grundlag for p{\ae}dagogisk forskning. Med afs{\ae}t i Baudrillards teorier om det moderne udvikles en anden metodologisk tilgang til studiet af det p{\ae}dagogiske felt end det der er forankret i - sammenh{\ae}ngen mellem - 'virkelighed', 'mening', 'subjekt'. Jeg knytter nyt{\ae}nkningen af 'felt til de diskussioner om rationalitet og subjekt der har pr{\ae}get moderne filosofi og sociologi - sp{\o}rgsm{\aa}let om to veje ud af Kant. Mit argument er, at mens p{\ae}dagogik og p{\ae}dagogisk forskning har v{\ae}ret pr{\ae}get af den modernitetsforst{\aa}else Habermas udvikler med reference til Hegels position i forhold til Kant, s{\aa} er der bem{\ae}rkelsesv{\ae}rdigt f{\aa} tiltag der fors{\o}ger sig med en anden position - den Nietzsche repr{\ae}senterer og de filosoffer og sociologer der har arbejdet med denne inspiration. Det g{\o}r Baudrillards bidrag til 'det moderne' s{\ae}rligt relevant. P{\aa} baggrund af kritiske diskussioner af p{\ae}dagogisk forskning i almindelighed, p{\ae}dagogisk antropologi i s{\ae}rdeleshed udvikler jeg med yderligere inddragelse af teorier om {\ae}stetik og litteratur performativ etnografi som P{\ae}dagogikkens Andet. Afhandlingen er bygget op over 6 kapitler og det empiriske grundlag er feltstudier af ungdom og skole i en global kontekst - p{\aa} tv{\ae}rs af Danmark, Sydkorea og Zambia.",
keywords = "Baudrillard, skole og ungdom i et globalt perspektiv, postmodernisme, etnografi, P{\ae}dagogik",
author = "Madsen, {Ulla Ambrosius}",
year = "2017",
language = "Dansk",
publisher = "Roskilde Universitet",

}

Madsen, UA 2017, Pædagogikkens Andet. Roskilde Universitet, Roskilde.

Pædagogikkens Andet. / Madsen, Ulla Ambrosius.

Roskilde : Roskilde Universitet, 2017. 510 p.

Research output: Book/ReportDoctoral thesisResearch

TY - THES

T1 - Pædagogikkens Andet

AU - Madsen, Ulla Ambrosius

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Afhandlingen udfordrer et kritisk modernistisk forankret epistemologisk og ontologisk grundlag for pædagogisk forskning. Med afsæt i Baudrillards teorier om det moderne udvikles en anden metodologisk tilgang til studiet af det pædagogiske felt end det der er forankret i - sammenhængen mellem - 'virkelighed', 'mening', 'subjekt'. Jeg knytter nytænkningen af 'felt til de diskussioner om rationalitet og subjekt der har præget moderne filosofi og sociologi - spørgsmålet om to veje ud af Kant. Mit argument er, at mens pædagogik og pædagogisk forskning har været præget af den modernitetsforståelse Habermas udvikler med reference til Hegels position i forhold til Kant, så er der bemærkelsesværdigt få tiltag der forsøger sig med en anden position - den Nietzsche repræsenterer og de filosoffer og sociologer der har arbejdet med denne inspiration. Det gør Baudrillards bidrag til 'det moderne' særligt relevant. På baggrund af kritiske diskussioner af pædagogisk forskning i almindelighed, pædagogisk antropologi i særdeleshed udvikler jeg med yderligere inddragelse af teorier om æstetik og litteratur performativ etnografi som Pædagogikkens Andet. Afhandlingen er bygget op over 6 kapitler og det empiriske grundlag er feltstudier af ungdom og skole i en global kontekst - på tværs af Danmark, Sydkorea og Zambia.

AB - Afhandlingen udfordrer et kritisk modernistisk forankret epistemologisk og ontologisk grundlag for pædagogisk forskning. Med afsæt i Baudrillards teorier om det moderne udvikles en anden metodologisk tilgang til studiet af det pædagogiske felt end det der er forankret i - sammenhængen mellem - 'virkelighed', 'mening', 'subjekt'. Jeg knytter nytænkningen af 'felt til de diskussioner om rationalitet og subjekt der har præget moderne filosofi og sociologi - spørgsmålet om to veje ud af Kant. Mit argument er, at mens pædagogik og pædagogisk forskning har været præget af den modernitetsforståelse Habermas udvikler med reference til Hegels position i forhold til Kant, så er der bemærkelsesværdigt få tiltag der forsøger sig med en anden position - den Nietzsche repræsenterer og de filosoffer og sociologer der har arbejdet med denne inspiration. Det gør Baudrillards bidrag til 'det moderne' særligt relevant. På baggrund af kritiske diskussioner af pædagogisk forskning i almindelighed, pædagogisk antropologi i særdeleshed udvikler jeg med yderligere inddragelse af teorier om æstetik og litteratur performativ etnografi som Pædagogikkens Andet. Afhandlingen er bygget op over 6 kapitler og det empiriske grundlag er feltstudier af ungdom og skole i en global kontekst - på tværs af Danmark, Sydkorea og Zambia.

KW - Baudrillard

KW - skole og ungdom i et globalt perspektiv

KW - postmodernisme

KW - etnografi

KW - Pædagogik

M3 - Doktordisputats

BT - Pædagogikkens Andet

PB - Roskilde Universitet

CY - Roskilde

ER -

Madsen UA. Pædagogikkens Andet. Roskilde: Roskilde Universitet, 2017. 510 p.