Pædagogfagligheden under pres

mod målstyring af pædagogikken

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    I dette kapitel vil jeg diskutere, hvordan snævre, top-down-forståelser af læring synes at præge den politiske italesættelse af læreplansarbejdet i daginstitutionerne, og hvordan det reducerer forståelsen af daginstitutionernes funktion i samfundet. Dernæst vil jeg belyse, hvordan neoliberalismen har påvirket daginstitutionsområdet internationalt, inden jeg diskuterer, hvordan vi også ser nogle af disse tendenser i Danmark, bl.a. i form mere snævre forståelser af læring, og hvordan det kommer til udtryk i hverdagen på både synlige og mere usynlige måder. Som en perspektivering vil jeg sluttelig diskutere, om et begreb om dannelse kan give en skarpere blik for særlige karakteristika ved børns læring i daginstitutioner.
    Original languageDanish
    Title of host publicationLæring, dannelse og udvikling : Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole
    EditorsJacob Klitmøller, Dion Sommer
    Place of PublicationKøbenhavn
    PublisherHans Reitzels Forlag
    Publication date2015
    Pages41-60
    ChapterI.2
    ISBN (Print)9788741258089
    Publication statusPublished - 2015

    Cite this

    Ahrenkiel, A. (2015). Pædagogfagligheden under pres: mod målstyring af pædagogikken. In J. Klitmøller, & D. Sommer (Eds.), Læring, dannelse og udvikling: Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole (pp. 41-60). København: Hans Reitzels Forlag.
    Ahrenkiel, Annegrethe. / Pædagogfagligheden under pres : mod målstyring af pædagogikken. Læring, dannelse og udvikling: Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole. editor / Jacob Klitmøller ; Dion Sommer. København : Hans Reitzels Forlag, 2015. pp. 41-60
    @inbook{3915352fc6b445708d2a5a4f12dde6ca,
    title = "P{\ae}dagogfagligheden under pres: mod m{\aa}lstyring af p{\ae}dagogikken",
    abstract = "I dette kapitel vil jeg diskutere, hvordan sn{\ae}vre, top-down-forst{\aa}elser af l{\ae}ring synes at pr{\ae}ge den politiske itales{\ae}ttelse af l{\ae}replansarbejdet i daginstitutionerne, og hvordan det reducerer forst{\aa}elsen af daginstitutionernes funktion i samfundet. Dern{\ae}st vil jeg belyse, hvordan neoliberalismen har p{\aa}virket daginstitutionsomr{\aa}det internationalt, inden jeg diskuterer, hvordan vi ogs{\aa} ser nogle af disse tendenser i Danmark, bl.a. i form mere sn{\ae}vre forst{\aa}elser af l{\ae}ring, og hvordan det kommer til udtryk i hverdagen p{\aa} b{\aa}de synlige og mere usynlige m{\aa}der. Som en perspektivering vil jeg sluttelig diskutere, om et begreb om dannelse kan give en skarpere blik for s{\ae}rlige karakteristika ved b{\o}rns l{\ae}ring i daginstitutioner.",
    author = "Annegrethe Ahrenkiel",
    year = "2015",
    language = "Dansk",
    isbn = "9788741258089",
    pages = "41--60",
    editor = "Klitm{\o}ller, {Jacob } and Dion Sommer",
    booktitle = "L{\ae}ring, dannelse og udvikling",
    publisher = "Hans Reitzels Forlag",

    }

    Ahrenkiel, A 2015, Pædagogfagligheden under pres: mod målstyring af pædagogikken. in J Klitmøller & D Sommer (eds), Læring, dannelse og udvikling: Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole. Hans Reitzels Forlag, København, pp. 41-60.

    Pædagogfagligheden under pres : mod målstyring af pædagogikken. / Ahrenkiel, Annegrethe.

    Læring, dannelse og udvikling: Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole. ed. / Jacob Klitmøller; Dion Sommer. København : Hans Reitzels Forlag, 2015. p. 41-60.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    TY - CHAP

    T1 - Pædagogfagligheden under pres

    T2 - mod målstyring af pædagogikken

    AU - Ahrenkiel, Annegrethe

    PY - 2015

    Y1 - 2015

    N2 - I dette kapitel vil jeg diskutere, hvordan snævre, top-down-forståelser af læring synes at præge den politiske italesættelse af læreplansarbejdet i daginstitutionerne, og hvordan det reducerer forståelsen af daginstitutionernes funktion i samfundet. Dernæst vil jeg belyse, hvordan neoliberalismen har påvirket daginstitutionsområdet internationalt, inden jeg diskuterer, hvordan vi også ser nogle af disse tendenser i Danmark, bl.a. i form mere snævre forståelser af læring, og hvordan det kommer til udtryk i hverdagen på både synlige og mere usynlige måder. Som en perspektivering vil jeg sluttelig diskutere, om et begreb om dannelse kan give en skarpere blik for særlige karakteristika ved børns læring i daginstitutioner.

    AB - I dette kapitel vil jeg diskutere, hvordan snævre, top-down-forståelser af læring synes at præge den politiske italesættelse af læreplansarbejdet i daginstitutionerne, og hvordan det reducerer forståelsen af daginstitutionernes funktion i samfundet. Dernæst vil jeg belyse, hvordan neoliberalismen har påvirket daginstitutionsområdet internationalt, inden jeg diskuterer, hvordan vi også ser nogle af disse tendenser i Danmark, bl.a. i form mere snævre forståelser af læring, og hvordan det kommer til udtryk i hverdagen på både synlige og mere usynlige måder. Som en perspektivering vil jeg sluttelig diskutere, om et begreb om dannelse kan give en skarpere blik for særlige karakteristika ved børns læring i daginstitutioner.

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 9788741258089

    SP - 41

    EP - 60

    BT - Læring, dannelse og udvikling

    A2 - Klitmøller, Jacob

    A2 - Sommer, Dion

    PB - Hans Reitzels Forlag

    CY - København

    ER -

    Ahrenkiel A. Pædagogfagligheden under pres: mod målstyring af pædagogikken. In Klitmøller J, Sommer D, editors, Læring, dannelse og udvikling: Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole. København: Hans Reitzels Forlag. 2015. p. 41-60