Pædagogfagligheden under pres: mod målstyring af pædagogikken

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    I dette kapitel vil jeg diskutere, hvordan snævre, top-down-forståelser af læring synes at præge den politiske italesættelse af læreplansarbejdet i daginstitutionerne, og hvordan det reducerer forståelsen af daginstitutionernes funktion i samfundet. Dernæst vil jeg belyse, hvordan neoliberalismen har påvirket daginstitutionsområdet internationalt, inden jeg diskuterer, hvordan vi også ser nogle af disse tendenser i Danmark, bl.a. i form mere snævre forståelser af læring, og hvordan det kommer til udtryk i hverdagen på både synlige og mere usynlige måder. Som en perspektivering vil jeg sluttelig diskutere, om et begreb om dannelse kan give en skarpere blik for særlige karakteristika ved børns læring i daginstitutioner.
    Original languageDanish
    Title of host publicationLæring, dannelse og udvikling : Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole
    EditorsJacob Klitmøller, Dion Sommer
    Place of PublicationKøbenhavn
    PublisherHans Reitzels Forlag
    Publication date2015
    Pages41-60
    ChapterI.2
    ISBN (Print)9788741258089
    Publication statusPublished - 2015

    Cite this