Abstract
I dette kapitel vil jeg diskutere, hvordan snævre, top-down-forståelser af læring synes at præge den politiske italesættelse af læreplansarbejdet i daginstitutionerne, og hvordan det reducerer forståelsen af daginstitutionernes funktion i samfundet. Dernæst vil jeg belyse, hvordan neoliberalismen har påvirket daginstitutionsområdet internationalt, inden jeg diskuterer, hvordan vi også ser nogle af disse tendenser i Danmark, bl.a. i form mere snævre forståelser af læring, og hvordan det kommer til udtryk i hverdagen på både synlige og mere usynlige måder. Som en perspektivering vil jeg sluttelig diskutere, om et begreb om dannelse kan give en skarpere blik for særlige karakteristika ved børns læring i daginstitutioner.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Læring, dannelse og udvikling : Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole |
Editors | Jacob Klitmøller, Dion Sommer |
Place of Publication | København |
Publisher | Hans Reitzels Forlag |
Publication date | 2015 |
Pages | 41-60 |
Chapter | I.2 |
ISBN (Print) | 9788741258089 |
Publication status | Published - 2015 |