Pædagog og person: gør det en forskel

Martin Bayer, Ulf Brinkkjær

Research output: Book/ReportReportResearch

Abstract

Denne tekst handler om forskningsprojektet ’Pædagogers karriereforløb og professionslæring’. Projektet blev gennemført fra 2010 – 2015 og bygger på en forståelse af, at pædagogers professionelle udvikling og professionalisme er afgørende for kvaliteten i det pædagogiske arbejde.

Første del af teksten beskriver tilrettelæggelsen af projektet og forklarer brugen af begreberne ’person’ og ’professionel’. Begge begreber er omdrejningspunkt for undersøgelsen. Derefter kommer en kort præsentation af den øvrige forskning
inden for feltet, som dette projekt tager afsæt i. I tekstens sidste del præsenterer vi forskningsprojektets resultater og diskuterer den del af projektet, der så på sammenhængen mellem pædagogers alder, anciennitet, og hvad de mente var
vigtigst i deres pædagogiske praksis, når de skulle prioritere mellem tre former for viden:
1) viden knyttet til pædagogens person2
2) viden knyttet til pædagogens erfaring
3) viden knyttet til teorier og undersøgelser, der kan vejlede praksis.

Pædagogernes prioriteringer beskriver vigtige sider af deres professionalisme. Ved at se på sammenhængen mellem deres prioriteringer, alder og anciennitet i faget giver vi endvidere et bud på, om disse sider af deres professionalisme ændrer sig
med alderen og med den tid, de har arbejdet i pædagogiske institutioner.
Original languageDanish
PublisherBUPL
Number of pages19
Commissioning bodyBUPL, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund - forbundet for pædagoger og klubfolk
Publication statusPublished - Nov 2016

Cite this