Abstract
Den offentlige ældrepleje i Danmark har gennem de seneste 10-15 år gennemgået store for-andringer. En af ændringerne er, at leveringen af ældrepleje ikke længere er forbeholdt den offentlige sektor, men foretages af forskellige selvstændige private og offentlige enheder, samtidig med at finansieringen og ansvaret for den enkelte borger stadig er kommunernes. På den ene side er offentlig hjemmehjælp således en del af de universelle velfærdsydelser, på den anden side udfordrer den organisatoriske fragmentering muligheder for fælles vilkår, fæl-les opfattelser og prioriteringer i udførelsen af plejen. Artiklen anvender begreberne indre og ydre markedsgørelse, og viser hvordan disse processer påvirker arbejdsvilkår og orienteringer i arbejdet mod henholdsvis professionel omsorg og service over for kunder.
Original language | Danish |
---|---|
Article number | 6 |
Journal | Tidsskrift for Arbejdsliv |
Volume | 16 |
Issue number | 4 |
Pages (from-to) | 85-102 |
Number of pages | 18 |
ISSN | 1399-1442 |
Publication status | Published - 4 Dec 2014 |