Om drenges humor, intimitet og modstand i ungdomsuddannelse

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I artiklen tematiseres og undersøges problemet med drenges tvungne uddannelsesdeltagelse og udfordringer med at skabe meningsfuld uddannelsesdeltagelse ud fra en teoretisk forståelse af en sammenhæng med drenges aktive og lokale maskulinitetspraksisser. Disse praksisser
foregår inden for skolen som institution, der sætter en række konkrete rammer og strukturer for hvordan kønnede maskulinitetspraksisser kan udtrykkes og sanktioneres. Artiklen vil undersøge drenges gøren køn (praksis) og seksualitet, som en måde hvorpå drenge kan skabe tilhør i uddannelsen på, selvom de unge drenges engagement er udfordret og påtvunget. Uddannelse udgør således den kontekst hvori en række maskulinitetsproduktioner på forskelligvis kan praktiseres. Her bliver de unge drenges maskulinitetspraksisser betydningsfulde
i relation til skolen, lærere, piger og drengekammerater. Ved at interviewe drenge omkring uddannelse og sociale relationer i skolen bliver det muligt at se, hvordan disse drenge aktivt skal arbejde på at opretholde og positionerer sig i forhold til en række diskursive produktioner og reproduktioner af særlige hegemoniske maskulinitetspraksisser, der dels dannes i opposition og modstand mod uddannelsens, skolens og lærernes autoritet og legitimitet;
dels forsøges håndteret i forholdet til de sårbarheder og udfordringer, der herigennem udtrykker sig i relation til lærere, piger og drenge i klassen og på skolen.
Original languageDanish
JournalDansk Paedagogisk Tidsskrift
Volume2016
Issue number1
Pages (from-to)22-33
Number of pages12
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - Feb 2016

Cite this