Offentlighed i hybride mediesystemer

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

I den klassiske offentlighedsteori står pressen som institution helt centralt. I dag er denne rolle overtaget af et hybridt mediesystem, hvor nyhedsmedier og sociale medier både samarbejder og konkurrerer om at skabe rammerne for den offentlige meningsdannelse. Denne forandring betyder også, at offentlighedens tre dimensioner: den strukturelle, den repræsentationelle og den interaktive har gennemgået en række forandringer. I dette kapitel vil forandringerne af de tre dimensioner blive belyst og diskuteret ud fra den seneste nationale og internationale forskning på området. Afslutningsvis diskuteres forandringerne af de tre dimensioner i forhold til Habermas traditionelle forståelse af offentlighed, Thompsons medierede offentlighedsbegreb og Bruns & Burgess begreb om Ad Hoc offentligheder.
Original languageDanish
Title of host publicationPolitisk kommunikation i humanistisk perspektiv.
EditorsKarsten Pedersen, Niels Møller Nielsen
Number of pages19
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherDjøf Forlag
Publication date2020
Pages59-78
ChapterKapitel 3
ISBN (Print)978-97-574-4389-9
ISBN (Electronic)978-97-7198-399-9
Publication statusPublished - 2020

Cite this

Ørsten, M., & Schwartz, S. A. (2020). Offentlighed i hybride mediesystemer. In K. Pedersen, & N. M. Nielsen (Eds.), Politisk kommunikation i humanistisk perspektiv. (pp. 59-78). København: Djøf Forlag.