Offentlig ledelse som gearing og gældsspekulation: Hvordan besparelser og effektiviseringskrav lærer den offentlige sektor at love mere end den kan holde

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

I dette kapitel fremlægges empiriske undersøgelser fra den offentlige sektor, som viser, at den i stigende grad er præget af gearing, præcis som finanssektoren var inden Finanskrisen 2008. Gearing handler om at spekulere i gæld. I den offentlige sektor består gælden ikke af penge, men andre ting den skylder væk - fx ydelser til borgerne eller afspadsering for overarbejde til medarbejderne. Men gearingen handler også om at skjule det omfang af gæld, der reelt stiftes, præcis som det foregik i finanssektoren. Det foregår i det offentlige ved systematisk at underfinansiere aktiviterne, eller ved at usynliggøre store dele af arbejdsopgaverne. Det foregår også ved at overdrive rationaliseringsgevinster.
Kapitlet kalder disse gældsstrategier for 'ponzi-strategier' med henvisning til økonomen Hyman Minskys begreb om ponzi-gæld. Ponzi-gæld er gæld, som betales ved at stifte ny gæld.
Med afsæt i en ekstrem case fra uddannelsessektoren gennemgås flere af sådanne ponzi-strategier og deres lighed til finansverdenen inden krisen i 2008. Kapitlet viser således, at den såkaldte effektivisering af den offentlige sektor ofte bare er gældsspekulation. Det viser ligeledes, hvordan denne gearing undergraver ydelsernes kvalitet og medarbejdernes arbejdsmiljø og moral. Endelig opfordrer kapitlet til, at de politiske beslutningstagere åbner op for en empirisk konkret dialog om styringen af den offentlige sektor, så vi kan kende forskel på reelle effektiviseringer og spekulation i gæld.
Original languageDanish
Title of host publicationSocial bæredygtighed : begreb, felt og kritik
EditorsLuise Li Langergaard, Katia Dupret
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherFrydenlund Academic
Publication date2020
Pages103-132
Chapter4
ISBN (Print)9788772162065
Publication statusPublished - 2020

Cite this