Når unge fra udkanten vælger læreruddannelsen til: rejser ud og vender hjem

Susanne Esmer, Annette Pedersen, Jeppe Trolle, Mona Høgh, Lene Larsen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Formålet med denne artikel er at vise, hvordan social og geografisk mobilitet spiller ind i unges valg af læreruddannelsen i udkantsområder i en region med et lavt uddannelsesniveau. Artiklen sætter fokus på de uddannelsesvalg, som unge fra udkantsområder foretager, deres bevægelsesmønstre og betydningen af disse for deres fremtidsperspektiver som kommende lærere. Artiklen bidrager hermed med et indblik i, hvordan social og geografisk mobilitet spiller ind i unges valg af læreruddannelsen. Omvendt og tilsvarende viser den også, hvilken rolle læreruddannelsen i University College Sjælland (UCSJ) spiller i forhold til unges sociale mobilitet i en region med et lavt uddannelsesniveau. Artiklen peger således på vigtigheden af, at uddannelsen kan kommunikere hidtidige tavse forventninger til de studerende, og i forlængelse heraf giver den et bud på nye undervisnings- og vejledningsformer, der kan fremme de studerendes motivation for at gennemføre uddannelsen, og som dermed kan bidrage til social mobilitet.
Original languageDanish
JournalStudier i læreruddannelse og -profession
Volume2
Issue number1
Pages (from-to)117-141
Number of pages24
ISSN2445-8538
Publication statusPublished - Apr 2017

Cite this