Når unge fra udkanten vælger læreruddannelsen til

rejser ud og vender hjem

Susanne Esmer, Annette Pedersen, Jeppe Trolle, Mona Høgh, Lene Larsen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Formålet med denne artikel er at vise, hvordan social og geografisk mobilitet spiller ind i unges valg af læreruddannelsen i udkantsområder i en region med et lavt uddannelsesniveau. Artiklen sætter fokus på de uddannelsesvalg, som unge fra udkantsområder foretager, deres bevægelsesmønstre og betydningen af disse for deres fremtidsperspektiver som kommende lærere. Artiklen bidrager hermed med et indblik i, hvordan social og geografisk mobilitet spiller ind i unges valg af læreruddannelsen. Omvendt og tilsvarende viser den også, hvilken rolle læreruddannelsen i University College Sjælland (UCSJ) spiller i forhold til unges sociale mobilitet i en region med et lavt uddannelsesniveau. Artiklen peger således på vigtigheden af, at uddannelsen kan kommunikere hidtidige tavse forventninger til de studerende, og i forlængelse heraf giver den et bud på nye undervisnings- og vejledningsformer, der kan fremme de studerendes motivation for at gennemføre uddannelsen, og som dermed kan bidrage til social mobilitet.
Original languageDanish
JournalStudier i læreruddannelse og -profession
Volume2
Issue number1
Pages (from-to)117-141
Number of pages24
ISSN2445-8538
Publication statusPublished - Apr 2017

Cite this

Esmer, Susanne ; Pedersen, Annette ; Trolle, Jeppe ; Høgh, Mona ; Larsen, Lene. / Når unge fra udkanten vælger læreruddannelsen til : rejser ud og vender hjem. In: Studier i læreruddannelse og -profession. 2017 ; Vol. 2, No. 1. pp. 117-141.
@article{4c5e2ed1a4664f94a2110fa8857d6d07,
title = "N{\aa}r unge fra udkanten v{\ae}lger l{\ae}reruddannelsen til: rejser ud og vender hjem",
abstract = "Form{\aa}let med denne artikel er at vise, hvordan social og geografisk mobilitet spiller ind i unges valg af l{\ae}reruddannelsen i udkantsomr{\aa}der i en region med et lavt uddannelsesniveau. Artiklen s{\ae}tter fokus p{\aa} de uddannelsesvalg, som unge fra udkantsomr{\aa}der foretager, deres bev{\ae}gelsesm{\o}nstre og betydningen af disse for deres fremtidsperspektiver som kommende l{\ae}rere. Artiklen bidrager hermed med et indblik i, hvordan social og geografisk mobilitet spiller ind i unges valg af l{\ae}reruddannelsen. Omvendt og tilsvarende viser den ogs{\aa}, hvilken rolle l{\ae}reruddannelsen i University College Sj{\ae}lland (UCSJ) spiller i forhold til unges sociale mobilitet i en region med et lavt uddannelsesniveau. Artiklen peger s{\aa}ledes p{\aa} vigtigheden af, at uddannelsen kan kommunikere hidtidige tavse forventninger til de studerende, og i forl{\ae}ngelse heraf giver den et bud p{\aa} nye undervisnings- og vejledningsformer, der kan fremme de studerendes motivation for at gennemf{\o}re uddannelsen, og som dermed kan bidrage til social mobilitet.",
author = "Susanne Esmer and Annette Pedersen and Jeppe Trolle and Mona H{\o}gh and Lene Larsen",
year = "2017",
month = "4",
language = "Dansk",
volume = "2",
pages = "117--141",
journal = "Studier i l{\ae}reruddannelse og -profession",
issn = "2445-8538",
number = "1",

}

Når unge fra udkanten vælger læreruddannelsen til : rejser ud og vender hjem. / Esmer, Susanne ; Pedersen, Annette ; Trolle, Jeppe; Høgh, Mona ; Larsen, Lene.

In: Studier i læreruddannelse og -profession, Vol. 2, No. 1, 04.2017, p. 117-141.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - Når unge fra udkanten vælger læreruddannelsen til

T2 - rejser ud og vender hjem

AU - Esmer, Susanne

AU - Pedersen, Annette

AU - Trolle, Jeppe

AU - Høgh, Mona

AU - Larsen, Lene

PY - 2017/4

Y1 - 2017/4

N2 - Formålet med denne artikel er at vise, hvordan social og geografisk mobilitet spiller ind i unges valg af læreruddannelsen i udkantsområder i en region med et lavt uddannelsesniveau. Artiklen sætter fokus på de uddannelsesvalg, som unge fra udkantsområder foretager, deres bevægelsesmønstre og betydningen af disse for deres fremtidsperspektiver som kommende lærere. Artiklen bidrager hermed med et indblik i, hvordan social og geografisk mobilitet spiller ind i unges valg af læreruddannelsen. Omvendt og tilsvarende viser den også, hvilken rolle læreruddannelsen i University College Sjælland (UCSJ) spiller i forhold til unges sociale mobilitet i en region med et lavt uddannelsesniveau. Artiklen peger således på vigtigheden af, at uddannelsen kan kommunikere hidtidige tavse forventninger til de studerende, og i forlængelse heraf giver den et bud på nye undervisnings- og vejledningsformer, der kan fremme de studerendes motivation for at gennemføre uddannelsen, og som dermed kan bidrage til social mobilitet.

AB - Formålet med denne artikel er at vise, hvordan social og geografisk mobilitet spiller ind i unges valg af læreruddannelsen i udkantsområder i en region med et lavt uddannelsesniveau. Artiklen sætter fokus på de uddannelsesvalg, som unge fra udkantsområder foretager, deres bevægelsesmønstre og betydningen af disse for deres fremtidsperspektiver som kommende lærere. Artiklen bidrager hermed med et indblik i, hvordan social og geografisk mobilitet spiller ind i unges valg af læreruddannelsen. Omvendt og tilsvarende viser den også, hvilken rolle læreruddannelsen i University College Sjælland (UCSJ) spiller i forhold til unges sociale mobilitet i en region med et lavt uddannelsesniveau. Artiklen peger således på vigtigheden af, at uddannelsen kan kommunikere hidtidige tavse forventninger til de studerende, og i forlængelse heraf giver den et bud på nye undervisnings- og vejledningsformer, der kan fremme de studerendes motivation for at gennemføre uddannelsen, og som dermed kan bidrage til social mobilitet.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2

SP - 117

EP - 141

JO - Studier i læreruddannelse og -profession

JF - Studier i læreruddannelse og -profession

SN - 2445-8538

IS - 1

ER -