Når tælleriet løber af med os: Studiefremdriftsreformen er en omvendt motorvejslogik, der belønner vores studerende for at køre (for) stærkt

Gritt B. Nielsen, Laura Louise Sarauw

Research output: Contribution to journalContribution to newspaper - Comment/debate

Abstract

Studiefremdriftsreformen kan ses som en slags omvendt motorvejslogik, hvor de studerende belønnes for at køre (for) stærkt. Samtidig er den anvendte kilometerenhed, det såkaldte ECTS-system (European Credit Transfer System), en rent kvantitativ logik. Den måler med andre ord ikke det faglige niveau eller sværhedsgrad, men den tid, de studerende (teoretisk set) forventes at bruge på et forløb. Kravet om en minimumakkumulation af 60 ECTS-point årligt betyder således, at studerende på tværs af fag vil skulle bevæge sig igennem uddannelsessystemet i samme tempo og takt. Tid bliver hermed en faktor, der kan transformere forståelsen for, hvad det at studere i grunden handler om.
Original languageDanish
JournalInformation
Pages (from-to)16-17
Number of pages2
ISSN1602-2572
Publication statusPublished - 7 Apr 2014
Externally publishedYes

Cite this