Musikbranchen i Danmark

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel redegør for organiseringen af musikbranchen i Danmark som et net- værk af institutioner, der skaber, distribuerer, formidler, arrangerer og forvalter rettig- heder relateret til musik. Artiklen bidrager derudover med analytiske perspektiver på, hvordan danske aktører bliver påvirket af globaliseringen af musikbranchen og æn- drede internationale branchestrukturer. Forståelsen af musikbranchen som et netværk, snarere end som en sammenhængende industri eller værdikæde, fungerer i den hense- ende som en fleksibel analyseramme, som kan hjælpe til at rumme betydelige forskel- ligheder i enkelte aktørers tilgange til deres roller såvel som overlap i arbejdsopgaver på tværs af forskellige grupper af aktører.
Artiklen tager udgangspunkt i en inddeling af musikbranchen i tre overordnede in- dustrier for hhv. indspillet musik, livemusik og rettighedsforvaltning, men branchens netværksstruktur og dynamik gør, at de enkelte aktører ofte agerer på tværs af disse skel, hvilket i visse tilfælde udvisker grænserne mellem musikindustrierne.
Original languageDanish
Book seriesDanish Musicology Online
VolumeSærnummer 2018
Pages (from-to)120-138
ISSN1904-237X
Publication statusPublished - 2018

Cite this