Musikbranchen i Danmark

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel redegør for organiseringen af musikbranchen i Danmark som et net- værk af institutioner, der skaber, distribuerer, formidler, arrangerer og forvalter rettig- heder relateret til musik. Artiklen bidrager derudover med analytiske perspektiver på, hvordan danske aktører bliver påvirket af globaliseringen af musikbranchen og æn- drede internationale branchestrukturer. Forståelsen af musikbranchen som et netværk, snarere end som en sammenhængende industri eller værdikæde, fungerer i den hense- ende som en fleksibel analyseramme, som kan hjælpe til at rumme betydelige forskel- ligheder i enkelte aktørers tilgange til deres roller såvel som overlap i arbejdsopgaver på tværs af forskellige grupper af aktører.
Artiklen tager udgangspunkt i en inddeling af musikbranchen i tre overordnede in- dustrier for hhv. indspillet musik, livemusik og rettighedsforvaltning, men branchens netværksstruktur og dynamik gør, at de enkelte aktører ofte agerer på tværs af disse skel, hvilket i visse tilfælde udvisker grænserne mellem musikindustrierne.
Original languageDanish
Book seriesDanish Musicology Online
VolumeSærnummer 2018
Pages (from-to)120-138
ISSN1904-237X
Publication statusPublished - 2018

Cite this

Pedersen, Rasmus Rex. / Musikbranchen i Danmark. In: Danish Musicology Online. 2018 ; Vol. Særnummer 2018. pp. 120-138.
@article{22c41420796b4d0f8ad6679cc32f53a2,
title = "Musikbranchen i Danmark",
abstract = "Denne artikel redeg{\o}r for organiseringen af musikbranchen i Danmark som et net- v{\ae}rk af institutioner, der skaber, distribuerer, formidler, arrangerer og forvalter rettig- heder relateret til musik. Artiklen bidrager derudover med analytiske perspektiver p{\aa}, hvordan danske akt{\o}rer bliver p{\aa}virket af globaliseringen af musikbranchen og {\ae}n- drede internationale branchestrukturer. Forst{\aa}elsen af musikbranchen som et netv{\ae}rk, snarere end som en sammenh{\ae}ngende industri eller v{\ae}rdik{\ae}de, fungerer i den hense- ende som en fleksibel analyseramme, som kan hj{\ae}lpe til at rumme betydelige forskel- ligheder i enkelte akt{\o}rers tilgange til deres roller s{\aa}vel som overlap i arbejdsopgaver p{\aa} tv{\ae}rs af forskellige grupper af akt{\o}rer.Artiklen tager udgangspunkt i en inddeling af musikbranchen i tre overordnede in- dustrier for hhv. indspillet musik, livemusik og rettighedsforvaltning, men branchens netv{\ae}rksstruktur og dynamik g{\o}r, at de enkelte akt{\o}rer ofte agerer p{\aa} tv{\ae}rs af disse skel, hvilket i visse tilf{\ae}lde udvisker gr{\ae}nserne mellem musikindustrierne.",
author = "Pedersen, {Rasmus Rex}",
year = "2018",
language = "Dansk",
volume = "S{\ae}rnummer 2018",
pages = "120--138",
journal = "Danish Musicology Online",
issn = "1904-237X",
publisher = "Koebenhavns Universitet Musikvidenskabeligt Institut",

}

Pedersen, RR 2018, 'Musikbranchen i Danmark', Danish Musicology Online, vol. Særnummer 2018, pp. 120-138.

Musikbranchen i Danmark. / Pedersen, Rasmus Rex.

In: Danish Musicology Online, Vol. Særnummer 2018, 2018, p. 120-138.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - Musikbranchen i Danmark

AU - Pedersen, Rasmus Rex

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Denne artikel redegør for organiseringen af musikbranchen i Danmark som et net- værk af institutioner, der skaber, distribuerer, formidler, arrangerer og forvalter rettig- heder relateret til musik. Artiklen bidrager derudover med analytiske perspektiver på, hvordan danske aktører bliver påvirket af globaliseringen af musikbranchen og æn- drede internationale branchestrukturer. Forståelsen af musikbranchen som et netværk, snarere end som en sammenhængende industri eller værdikæde, fungerer i den hense- ende som en fleksibel analyseramme, som kan hjælpe til at rumme betydelige forskel- ligheder i enkelte aktørers tilgange til deres roller såvel som overlap i arbejdsopgaver på tværs af forskellige grupper af aktører.Artiklen tager udgangspunkt i en inddeling af musikbranchen i tre overordnede in- dustrier for hhv. indspillet musik, livemusik og rettighedsforvaltning, men branchens netværksstruktur og dynamik gør, at de enkelte aktører ofte agerer på tværs af disse skel, hvilket i visse tilfælde udvisker grænserne mellem musikindustrierne.

AB - Denne artikel redegør for organiseringen af musikbranchen i Danmark som et net- værk af institutioner, der skaber, distribuerer, formidler, arrangerer og forvalter rettig- heder relateret til musik. Artiklen bidrager derudover med analytiske perspektiver på, hvordan danske aktører bliver påvirket af globaliseringen af musikbranchen og æn- drede internationale branchestrukturer. Forståelsen af musikbranchen som et netværk, snarere end som en sammenhængende industri eller værdikæde, fungerer i den hense- ende som en fleksibel analyseramme, som kan hjælpe til at rumme betydelige forskel- ligheder i enkelte aktørers tilgange til deres roller såvel som overlap i arbejdsopgaver på tværs af forskellige grupper af aktører.Artiklen tager udgangspunkt i en inddeling af musikbranchen i tre overordnede in- dustrier for hhv. indspillet musik, livemusik og rettighedsforvaltning, men branchens netværksstruktur og dynamik gør, at de enkelte aktører ofte agerer på tværs af disse skel, hvilket i visse tilfælde udvisker grænserne mellem musikindustrierne.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - Særnummer 2018

SP - 120

EP - 138

JO - Danish Musicology Online

JF - Danish Musicology Online

SN - 1904-237X

ER -