Mentalisering og børneperspektivet i vuggestuepædagogikken

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Artiklen tager udgangspunkt i, at dagtilbud for børn ifølge Dagtilbudsloven skal arbejde ud fra et børneperspektiv. Men hvad vil det sige i en vuggestue, hvor mange af børnene ikke selv kan udtrykke deres tanker og meninger? I den situation er det den voksne, der må prøve at forstå, hvad der ligger bag barnets handlinger og ytringer. Artiklen foreslår, at man kan tage udgangspunkt i begrebet mentalisering. Mentalisering handler i vuggestuen om, at de voksne søger at forstå og reagere på barnet ønsker, følelser, intentioner og behov. Mentalisering har desuden stor betydning for barnet trivsel og for dets psykologiske og følelsesmæssige udvikling. Endelig er det ikke kun børn, der har behov. Det er krævende at leve sig ind i små børns følelser og behov, og derfor har de voksne selv brug for, at få deres egne behov dækket, så de har noget overskud at give af til børnene.
Original languageDanish
Journali Børnehøjde
Volume1
Issue number4
Pages (from-to)4-6
Number of pages3
Publication statusPublished - Dec 2019

Cite this

@article{b07cb92150a94acb977dc5ccf6d60699,
title = "Mentalisering og b{\o}rneperspektivet i vuggestuep{\ae}dagogikken",
abstract = "Artiklen tager udgangspunkt i, at dagtilbud for b{\o}rn if{\o}lge Dagtilbudsloven skal arbejde ud fra et b{\o}rneperspektiv. Men hvad vil det sige i en vuggestue, hvor mange af b{\o}rnene ikke selv kan udtrykke deres tanker og meninger? I den situation er det den voksne, der m{\aa} pr{\o}ve at forst{\aa}, hvad der ligger bag barnets handlinger og ytringer. Artiklen foresl{\aa}r, at man kan tage udgangspunkt i begrebet mentalisering. Mentalisering handler i vuggestuen om, at de voksne s{\o}ger at forst{\aa} og reagere p{\aa} barnet {\o}nsker, f{\o}lelser, intentioner og behov. Mentalisering har desuden stor betydning for barnet trivsel og for dets psykologiske og f{\o}lelsesm{\ae}ssige udvikling. Endelig er det ikke kun b{\o}rn, der har behov. Det er kr{\ae}vende at leve sig ind i sm{\aa} b{\o}rns f{\o}lelser og behov, og derfor har de voksne selv brug for, at f{\aa} deres egne behov d{\ae}kket, s{\aa} de har noget overskud at give af til b{\o}rnene.",
keywords = "mentalisering, vuggestue, empati, indlevelse, b{\o}rneperspektiv",
author = "Thomas Gitz-Johansen",
year = "2019",
month = "12",
language = "Dansk",
volume = "1",
pages = "4--6",
journal = "i B{\o}rneh{\o}jde",
publisher = "Dafolo Forlag A/S",
number = "4",

}

Mentalisering og børneperspektivet i vuggestuepædagogikken. / Gitz-Johansen, Thomas.

In: i Børnehøjde, Vol. 1, No. 4, 12.2019, p. 4-6.

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

TY - JOUR

T1 - Mentalisering og børneperspektivet i vuggestuepædagogikken

AU - Gitz-Johansen, Thomas

PY - 2019/12

Y1 - 2019/12

N2 - Artiklen tager udgangspunkt i, at dagtilbud for børn ifølge Dagtilbudsloven skal arbejde ud fra et børneperspektiv. Men hvad vil det sige i en vuggestue, hvor mange af børnene ikke selv kan udtrykke deres tanker og meninger? I den situation er det den voksne, der må prøve at forstå, hvad der ligger bag barnets handlinger og ytringer. Artiklen foreslår, at man kan tage udgangspunkt i begrebet mentalisering. Mentalisering handler i vuggestuen om, at de voksne søger at forstå og reagere på barnet ønsker, følelser, intentioner og behov. Mentalisering har desuden stor betydning for barnet trivsel og for dets psykologiske og følelsesmæssige udvikling. Endelig er det ikke kun børn, der har behov. Det er krævende at leve sig ind i små børns følelser og behov, og derfor har de voksne selv brug for, at få deres egne behov dækket, så de har noget overskud at give af til børnene.

AB - Artiklen tager udgangspunkt i, at dagtilbud for børn ifølge Dagtilbudsloven skal arbejde ud fra et børneperspektiv. Men hvad vil det sige i en vuggestue, hvor mange af børnene ikke selv kan udtrykke deres tanker og meninger? I den situation er det den voksne, der må prøve at forstå, hvad der ligger bag barnets handlinger og ytringer. Artiklen foreslår, at man kan tage udgangspunkt i begrebet mentalisering. Mentalisering handler i vuggestuen om, at de voksne søger at forstå og reagere på barnet ønsker, følelser, intentioner og behov. Mentalisering har desuden stor betydning for barnet trivsel og for dets psykologiske og følelsesmæssige udvikling. Endelig er det ikke kun børn, der har behov. Det er krævende at leve sig ind i små børns følelser og behov, og derfor har de voksne selv brug for, at få deres egne behov dækket, så de har noget overskud at give af til børnene.

KW - mentalisering

KW - vuggestue

KW - empati

KW - indlevelse

KW - børneperspektiv

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 1

SP - 4

EP - 6

JO - i Børnehøjde

JF - i Børnehøjde

IS - 4

ER -