Mental sundhed, klasse og livshistorie: perspektiver til synliggørelse af socialt ulige erfaringer og identiteter

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Kapitlet stiller spørgsmål til, hvordan klasserelationer påvirker identitet og handlerummet for børn og deres familier, og skaber betydninger for ulige sundhed. De empiriske eksempler som bidrager til analysen er hentet fra psykiatrisk praksis, hvori børn og familier indgår i relationer til behandlere og sundhedssystem, og hvori sygdomskategoriseringer skabes. Her får vi et indblik i, hvordan ulige mental sundhed indgår i komplekse sociale livsmønstre af social ulighed, reproduceret over flere generationer.
Original languageDanish
Title of host publicationUlighed i sundhed : Nye humanistiske og samfundsvidenskabelige perspektiver
EditorsSine Lehn-Christiansen , Anne Liveng, Betina Dybbroe, Mari Holen, Nicole Tualagant, Iben Charlotte Aamann, Birgitta Nordenhof
Number of pages16
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherFrydenlund Academic
Publication date12 May 2016
Edition1
Pages133-157
Chapter5
ISBN (Print) 9788771187113
Publication statusPublished - 12 May 2016
SeriesSundhed, Samfund og Kultur
Number1

Keywords

  • Ulighed
  • Optimering
  • Normativitet
  • Klasse
  • Køn

Cite this