Abstract
Formålet med denne artikel er at diskutere skolens betydning i spændingsfeltet mellem på den ene side lokalt forankrede praksisser og på den anden side globale standardiseringer af uddannelse og skolegang. Det er bl.a. gennem uddannelse, som det formuleres politisk og praktiseres pædagogisk i forskellige former for internationale udviklings- og støtteprogrammer, at vestlige forestillinger om undervisning, læring og dannelse bevæger sig ind i uddannelsessystemer i Syd og som følge heraf også idéer om det 'uddannede menneske'. Artiklen beskæftiger sig med, hvordan denne vandring af vestligt funderede forestillinger om uddannelse og det uddannede menneske påvirker børn og unge i lande i 3. verden, der er involveret i udviklingsbistand. Centralt i denne proces er også internationale politiske tiltag, der handler om børns og unges rettigheder. Eksemplerne er hentet fra Nepal og Eritrea, lande der er og har været omfattet af dansk uddannelsesbistand. Med udgangspunkt i etnografiske klasserumsstudier i Kathmandu og Asmara illustrerer artiklen, hvorledes historiske og samfundsmæssige processer griber ind i og bliver bestemmende for børn og unges liv i konkrete lokale kontekster.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Uddannelse i Udviklingslande - erfaringer og refleksioner fra et fagligt netværk |
Editors | Lene Timm |
Number of pages | 18 |
Place of Publication | København |
Publisher | Uddannelsesnetværket |
Publication date | 2007 |
Pages | 147-165 |
ISBN (Print) | 978-87-87804-29-8 |
Publication status | Published - 2007 |