Matematisk modellering som didaktisk teori

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearch

    Abstract

    Abstract: Matematikkens didaktik har gennem de seneste årtier udviklet sig til en selvstændig videnskabelig disciplin. Forskning inden for matematikkens didaktik udvikler i stigende grad sammenhængende teorier om matematik¬undervisning og -læring, samt om undervis¬ningens og matematikkens rolle og funktion i samfundet. Som aktuelt eksempel på udvikling af teori inden for matematikkens didaktik handler denne artikel om, hvad man kan forstå ved en didaktisk teori om matematisk modellering. Matematisk modellering er systematisk tilgang til at beskrive, forstå, gennemføre og kritisere anvendelser af matematik, og den didaktiske teori handler om de særlige samfundsmæssige, undervisningsmæssige og læringsmæssige muligheder og vanskeligheder, der knytter sig til at gøre anvendelse af matematik til et centralt element i almen matematikunder¬visning. De aktuelle udkast til læseplaner for matematikfaget i det nye gymnasium tager netop et skridt i denne retning, så udvikling af didaktisk teori inden for dette område er aktuelt relevant for matematikundervis-ningens praksis på det gymnasiale niveau.
    Original languageDanish
    Title of host publicationFagdidaktik - mellem fag og didaktik : En konferencerapport
    Number of pages30
    PublisherSyddansk Universitet
    Publication date2005
    Pages13-32
    ISBN (Print)87-7938-058-1
    Publication statusPublished - 2005
    EventFagdidaktik - mellem fag og didaktik - Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Denmark
    Duration: 3 Apr 20183 Apr 2018

    Conference

    ConferenceFagdidaktik - mellem fag og didaktik
    CountryDenmark
    CityDansk Institut for Gymnasiepædagogik
    Period03/04/201803/04/2018
    SeriesGymnasiepædagogik
    Number55
    ISSN1399-6096

    Cite this

    Blomhøj, M. (2005). Matematisk modellering som didaktisk teori. In Fagdidaktik - mellem fag og didaktik: En konferencerapport (pp. 13-32). Syddansk Universitet. Gymnasiepædagogik, No. 55
    Blomhøj, Morten. / Matematisk modellering som didaktisk teori. Fagdidaktik - mellem fag og didaktik: En konferencerapport. Syddansk Universitet, 2005. pp. 13-32 (Gymnasiepædagogik; No. 55).
    @inproceedings{b506460052bf11dba4bc000ea68e967b,
    title = "Matematisk modellering som didaktisk teori",
    abstract = "Abstract: Matematikkens didaktik har gennem de seneste {\aa}rtier udviklet sig til en selvst{\ae}ndig videnskabelig disciplin. Forskning inden for matematikkens didaktik udvikler i stigende grad sammenh{\ae}ngende teorier om matematik¬undervisning og -l{\ae}ring, samt om undervis¬ningens og matematikkens rolle og funktion i samfundet. Som aktuelt eksempel p{\aa} udvikling af teori inden for matematikkens didaktik handler denne artikel om, hvad man kan forst{\aa} ved en didaktisk teori om matematisk modellering. Matematisk modellering er systematisk tilgang til at beskrive, forst{\aa}, gennemf{\o}re og kritisere anvendelser af matematik, og den didaktiske teori handler om de s{\ae}rlige samfundsm{\ae}ssige, undervisningsm{\ae}ssige og l{\ae}ringsm{\ae}ssige muligheder og vanskeligheder, der knytter sig til at g{\o}re anvendelse af matematik til et centralt element i almen matematikunder¬visning. De aktuelle udkast til l{\ae}seplaner for matematikfaget i det nye gymnasium tager netop et skridt i denne retning, s{\aa} udvikling af didaktisk teori inden for dette omr{\aa}de er aktuelt relevant for matematikundervis-ningens praksis p{\aa} det gymnasiale niveau.",
    author = "Morten Blomh{\o}j",
    year = "2005",
    language = "Dansk",
    isbn = "87-7938-058-1",
    pages = "13--32",
    booktitle = "Fagdidaktik - mellem fag og didaktik",
    publisher = "Syddansk Universitet",
    address = "Danmark",

    }

    Blomhøj, M 2005, Matematisk modellering som didaktisk teori. in Fagdidaktik - mellem fag og didaktik: En konferencerapport. Syddansk Universitet, Gymnasiepædagogik, no. 55, pp. 13-32, Dansk Institut for Gymnasiepædagogik, Denmark, 03/04/2018.

    Matematisk modellering som didaktisk teori. / Blomhøj, Morten.

    Fagdidaktik - mellem fag og didaktik: En konferencerapport. Syddansk Universitet, 2005. p. 13-32 (Gymnasiepædagogik; No. 55).

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearch

    TY - GEN

    T1 - Matematisk modellering som didaktisk teori

    AU - Blomhøj, Morten

    PY - 2005

    Y1 - 2005

    N2 - Abstract: Matematikkens didaktik har gennem de seneste årtier udviklet sig til en selvstændig videnskabelig disciplin. Forskning inden for matematikkens didaktik udvikler i stigende grad sammenhængende teorier om matematik¬undervisning og -læring, samt om undervis¬ningens og matematikkens rolle og funktion i samfundet. Som aktuelt eksempel på udvikling af teori inden for matematikkens didaktik handler denne artikel om, hvad man kan forstå ved en didaktisk teori om matematisk modellering. Matematisk modellering er systematisk tilgang til at beskrive, forstå, gennemføre og kritisere anvendelser af matematik, og den didaktiske teori handler om de særlige samfundsmæssige, undervisningsmæssige og læringsmæssige muligheder og vanskeligheder, der knytter sig til at gøre anvendelse af matematik til et centralt element i almen matematikunder¬visning. De aktuelle udkast til læseplaner for matematikfaget i det nye gymnasium tager netop et skridt i denne retning, så udvikling af didaktisk teori inden for dette område er aktuelt relevant for matematikundervis-ningens praksis på det gymnasiale niveau.

    AB - Abstract: Matematikkens didaktik har gennem de seneste årtier udviklet sig til en selvstændig videnskabelig disciplin. Forskning inden for matematikkens didaktik udvikler i stigende grad sammenhængende teorier om matematik¬undervisning og -læring, samt om undervis¬ningens og matematikkens rolle og funktion i samfundet. Som aktuelt eksempel på udvikling af teori inden for matematikkens didaktik handler denne artikel om, hvad man kan forstå ved en didaktisk teori om matematisk modellering. Matematisk modellering er systematisk tilgang til at beskrive, forstå, gennemføre og kritisere anvendelser af matematik, og den didaktiske teori handler om de særlige samfundsmæssige, undervisningsmæssige og læringsmæssige muligheder og vanskeligheder, der knytter sig til at gøre anvendelse af matematik til et centralt element i almen matematikunder¬visning. De aktuelle udkast til læseplaner for matematikfaget i det nye gymnasium tager netop et skridt i denne retning, så udvikling af didaktisk teori inden for dette område er aktuelt relevant for matematikundervis-ningens praksis på det gymnasiale niveau.

    M3 - Konferencebidrag i proceedings

    SN - 87-7938-058-1

    SP - 13

    EP - 32

    BT - Fagdidaktik - mellem fag og didaktik

    PB - Syddansk Universitet

    ER -

    Blomhøj M. Matematisk modellering som didaktisk teori. In Fagdidaktik - mellem fag og didaktik: En konferencerapport. Syddansk Universitet. 2005. p. 13-32. (Gymnasiepædagogik; No. 55).