TY - GEN
T1 - Matematisk modellering som didaktisk teori
AU - Blomhøj, Morten
PY - 2005
Y1 - 2005
N2 - Abstract: Matematikkens didaktik har gennem de seneste årtier udviklet sig til en selvstændig videnskabelig disciplin. Forskning inden for matematikkens didaktik udvikler i stigende grad sammenhængende teorier om matematik¬undervisning og -læring, samt om undervis¬ningens og matematikkens rolle og funktion i samfundet. Som aktuelt eksempel på udvikling af teori inden for matematikkens didaktik handler denne artikel om, hvad man kan forstå ved en didaktisk teori om matematisk modellering. Matematisk modellering er systematisk tilgang til at beskrive, forstå, gennemføre og kritisere anvendelser af matematik, og den didaktiske teori handler om de særlige samfundsmæssige, undervisningsmæssige og læringsmæssige muligheder og vanskeligheder, der knytter sig til at gøre anvendelse af matematik til et centralt element i almen matematikunder¬visning. De aktuelle udkast til læseplaner for matematikfaget i det nye gymnasium tager netop et skridt i denne retning, så udvikling af didaktisk teori inden for dette område er aktuelt relevant for matematikundervis-ningens praksis på det gymnasiale niveau.
AB - Abstract: Matematikkens didaktik har gennem de seneste årtier udviklet sig til en selvstændig videnskabelig disciplin. Forskning inden for matematikkens didaktik udvikler i stigende grad sammenhængende teorier om matematik¬undervisning og -læring, samt om undervis¬ningens og matematikkens rolle og funktion i samfundet. Som aktuelt eksempel på udvikling af teori inden for matematikkens didaktik handler denne artikel om, hvad man kan forstå ved en didaktisk teori om matematisk modellering. Matematisk modellering er systematisk tilgang til at beskrive, forstå, gennemføre og kritisere anvendelser af matematik, og den didaktiske teori handler om de særlige samfundsmæssige, undervisningsmæssige og læringsmæssige muligheder og vanskeligheder, der knytter sig til at gøre anvendelse af matematik til et centralt element i almen matematikunder¬visning. De aktuelle udkast til læseplaner for matematikfaget i det nye gymnasium tager netop et skridt i denne retning, så udvikling af didaktisk teori inden for dette område er aktuelt relevant for matematikundervis-ningens praksis på det gymnasiale niveau.
M3 - Konferencebidrag i proceedings
SN - 87-7938-058-1
T3 - Gymnasiepædagogik
SP - 13
EP - 32
BT - Fagdidaktik - mellem fag og didaktik
PB - Syddansk Universitet
T2 - Fagdidaktik - mellem fag og didaktik
Y2 - 3 April 2018 through 3 April 2018
ER -