Mangler - ressourcer - erfaring: Erfaringspædagogik for etniske minoritetsunge i erhvervsuddannelse

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    Stort frafald og lavt niveau hos etniske minoritetselever i erhvervsuddannelserne er problemer som forsøges løst gennem en lang række pædagogiske udviklingsprojekter. Der udvises både kreativitet og engagement i bestræbelserne på at finde "værktøjer" der kan hjælpe eleverne til at forblive i og gennemføre en uddannelse, således at de kan få adgang til arbejdsmarkedet, men spørgsmålet er hvad det er for nogle forståelser om læring og integration der liugger bag projekterne: Overskrider de eller kommer de til at reproducere de problemer i uddannelsessystemet som frafaldet og de faglige resultater er et symptom på? I artiklen problematiseres både den mangel-tilgang til elevernes forudsætninger der er udbredt i projekterne, og det ressource-tilgang der bliver set som dens modsætning. Heroverfor argumenteres for udviklingen af en erfaringsbaseret kritisk pædagogik til udvikling af en læringskultur der giver eleverne agency eller handlemuligheder
    Udgivelsesdato: December
    Original languageDanish
    JournalDansk pædagogisk tidsskrift
    Issue number4
    Pages (from-to)48-55
    Number of pages8
    ISSN0904-2393
    Publication statusPublished - 2008

    Keywords

    • Ethnic minority students
    • Vocational Education
    • Critical pedagogy

    Cite this