Livshistorie som indgang til at forstå samspillet mellem uddannelse og arbejde

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Skole og arbejdsplads udgør læringsrum, der sætter bestemte rammer for elevens læring. Men hvad den enkelte elev lærer, må samtidig ses i relation til hendes livshistorie og subjektive forståelse af de rammer, som skole og praktik tilbyder. Særligt i omsorgsuddannelser, hvor en væsentlig del af arbejdet aktiverer kompetencer udviklet i det familiære rum, er den livshistoriske vinkel central.

    Med to livshistoriske interviews med elever på social og sundhedshjælperuddannelsen som eksempler argumenteres for, hvorfor en subjektiv vinkel på læring også er relevant, når man vil forstå samspillet mellem læring i skole og arbejdsliv.

    Original languageDanish
    Title of host publicationLæring i et spændingsfelt : mellem uddannelse og arbejde
    EditorsPernille Bottrup, Christian Helms Jørgensen
    Number of pages15
    Place of PublicationFrederiksberg
    PublisherRoskilde Universitetsforlag
    Publication date2004
    Pages117-132
    ISBN (Print)87-7867-274-0
    Publication statusPublished - 2004

    Keywords

    • Life history
    • Social- and health care helper
    • Care work
    • Education for care work

    Cite this