Legitimitet og offentlighed - reflekterende ledelse

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

    Abstract

    Som socialt konstrueret institution udvikles virksomhed over tid og understøttes af skiftende legitimerende forestillinger om forholdet mellem virksomhed og samfund. I senmoderniteten står virksomhedens legitimitet og samfundsansvar centralt for ledelse som problemfelter af fundamental betydning for virksomhedens eksistens. Tidligere lå virksomhedens legitimitet mere eller mindre given i fælles normer, kontrol og central regulering via lovgivningen: I dag må virksomheden begrunde og berettige sig i legitimeringsprocesser præget af flydende, flertydige normer. Det kræver reflekterende ledelse, som begriber de komplekse sammenhænge mellem virksomhed og samfund.
    Original languageDanish
    Title of host publicationVirksomhedsledelse : Positioner, teorier og strategier
    EditorsPoul Bitsch Olsen, Lars Fuglsang, Jacob Dahl Rendtorff
    Number of pages21
    Place of PublicationFrederiksberg
    PublisherSamfundslitteratur
    Publication date2010
    Edition1
    Pages215-236
    Chapter10
    ISBN (Print)978-87-593-1366-4
    Publication statusPublished - 2010

    Cite this

    Holmstrøm, S. M. (2010). Legitimitet og offentlighed - reflekterende ledelse. In P. Bitsch Olsen, L. Fuglsang, & J. Dahl Rendtorff (Eds.), Virksomhedsledelse: Positioner, teorier og strategier (1 ed., pp. 215-236). Samfundslitteratur.