Projects per year
Abstract
Artiklen undersøger, hvordan sygeplejersker danner deres professionsidentitet gennem orienteringer ind og ud af forskellige praksisfællesskaber, som de møder igennem grunduddannelsen og de første møder med arbejdsmarkedet. Med inspiration fra Wenger-Trayner og Wenger-Trayner (2015) forstås profes-sionsidentitet som subjektive orienteringer i det landskab af praksisfællesska-ber, der tilsammen udgør sygeplejeprofessionen. Analysen er empirisk funderet i kvalitative, longitudinelle studier af en gruppe af sygeplejersker, der er blevet fulgt etnografisk i foreløbigt syv år. Analysen viser, hvordan sygeplejerskers professionsidentitet anno 2023 udvikler sig som bevægelser igennem et landskab af praksisfællesskaber. Analysen viser, hvordan professionsidentiteten formes af deltagelse inden for det enkelte prak-sisfællesskab, og at denne deltagelse rummer både engagerende og des-engagerende læreprocesser.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Tidsskrift for professionsstudier |
Volume | 19 |
Issue number | 36 |
Pages (from-to) | 16-25 |
Number of pages | 9 |
ISSN | 2446-0273 |
DOIs | |
Publication status | Published - 15 Aug 2023 |
Projects
- 1 Active
-
MINERVA - - Continuous Learning in Clinical Nursing
Lehn, S. (Project manager) & Holen, M. (Project manager)
01/01/2020 → 31/12/2029
Project: Research