Læreprocesser i et landskab af praksisfællesskaber: udforskning af sygeplejerskers professionsidentitetsprocesser gennem uddannelse og arbejde

Sine Lehn*, Mari Holen

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen undersøger, hvordan sygeplejersker danner deres professionsidentitet gennem orienteringer ind og ud af forskellige praksisfællesskaber, som de møder igennem grunduddannelsen og de første møder med arbejdsmarkedet. Med inspiration fra Wenger-Trayner og Wenger-Trayner (2015) forstås profes-sionsidentitet som subjektive orienteringer i det landskab af praksisfællesska-ber, der tilsammen udgør sygeplejeprofessionen. Analysen er empirisk funderet i kvalitative, longitudinelle studier af en gruppe af sygeplejersker, der er blevet fulgt etnografisk i foreløbigt syv år. Analysen viser, hvordan sygeplejerskers professionsidentitet anno 2023 udvikler sig som bevægelser igennem et landskab af praksisfællesskaber. Analysen viser, hvordan professionsidentiteten formes af deltagelse inden for det enkelte prak-sisfællesskab, og at denne deltagelse rummer både engagerende og des-engagerende læreprocesser.
Original languageDanish
JournalTidsskrift for professionsstudier
Volume19
Issue number36
Pages (from-to)16-25
Number of pages9
ISSN2446-0273
DOIs
Publication statusPublished - 15 Aug 2023

Cite this