Abstract
Artiklen introducerer til et normkritisk perspektivskifte med fysisk
handikap som omdrejningspunkt og til de dertilhørende potentialer i
form af nye kritiske perspektiver, diskussioner og værktøjer. Normkritisk
pædagogik har de senere år vundet indpas i Danmark, men selvom krops- og funktionsnormer skaber barrierer for børn og unge med handikap i
form af stigmatisering, begrænsede deltagelsesmuligheder, eksklusion og
diskrimination, er det yderst sjældent, at normkritiske analyser og pædagogikker reelt inkluderer et begreb om handikap. En sådan normkritik
formidles i denne artikel på baggrund af hverdagserfaringer fra over 100
børn og unge med handikap og med en række tæt beslægtede teoretiske
koncepter fra feministisk teori, disability studies og queer- og cripteori.
Klassiske normkritiske begreber om sprog, kategorisering, stereotypificering og privilegieblindhed oversættes, så de kan bidrage med nye og vigtige
perspektiver i det pædagogiske arbejde med børn og unge med handikap
med det mål at sikre lige anerkendelses- og deltagelsesmuligheder.
handikap som omdrejningspunkt og til de dertilhørende potentialer i
form af nye kritiske perspektiver, diskussioner og værktøjer. Normkritisk
pædagogik har de senere år vundet indpas i Danmark, men selvom krops- og funktionsnormer skaber barrierer for børn og unge med handikap i
form af stigmatisering, begrænsede deltagelsesmuligheder, eksklusion og
diskrimination, er det yderst sjældent, at normkritiske analyser og pædagogikker reelt inkluderer et begreb om handikap. En sådan normkritik
formidles i denne artikel på baggrund af hverdagserfaringer fra over 100
børn og unge med handikap og med en række tæt beslægtede teoretiske
koncepter fra feministisk teori, disability studies og queer- og cripteori.
Klassiske normkritiske begreber om sprog, kategorisering, stereotypificering og privilegieblindhed oversættes, så de kan bidrage med nye og vigtige
perspektiver i det pædagogiske arbejde med børn og unge med handikap
med det mål at sikre lige anerkendelses- og deltagelsesmuligheder.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Dansk Pædagogisk Tidsskrift |
Volume | 2023 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 10-24 |
Number of pages | 15 |
ISSN | 0904-2393 |
Publication status | Published - 2023 |