Krops- og funktionsinkluderende normkritik: Potentialer i det pædagogiske arbejde

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen introducerer til et normkritisk perspektivskifte med fysisk
handikap som omdrejningspunkt og til de dertilhørende potentialer i
form af nye kritiske perspektiver, diskussioner og værktøjer. Normkritisk
pædagogik har de senere år vundet indpas i Danmark, men selvom krops- og funktionsnormer skaber barrierer for børn og unge med handikap i
form af stigmatisering, begrænsede deltagelsesmuligheder, eksklusion og
diskrimination, er det yderst sjældent, at normkritiske analyser og pædagogikker reelt inkluderer et begreb om handikap. En sådan normkritik
formidles i denne artikel på baggrund af hverdagserfaringer fra over 100
børn og unge med handikap og med en række tæt beslægtede teoretiske
koncepter fra feministisk teori, disability studies og queer- og cripteori.
Klassiske normkritiske begreber om sprog, kategorisering, stereotypificering og privilegieblindhed oversættes, så de kan bidrage med nye og vigtige
perspektiver i det pædagogiske arbejde med børn og unge med handikap
med det mål at sikre lige anerkendelses- og deltagelsesmuligheder.
Original languageDanish
JournalDansk Pædagogisk Tidsskrift
Volume2023
Issue number2
Pages (from-to)10-24
Number of pages15
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - 2023

Cite this