Kontrol og dynamik i pædagogiske processer: Et diskursanalytisk studie af kommunikation i en "usynlig" pædagogisk læringskontekst med daghøjskolen som eksempel

    Research output: Book/ReportPh.D. thesis

    Abstract

    Afhandlingen kombinerer kritisk diskursanalyse (Fairclough) med Basil Bernsteins uddannelsessociologi mhp. at belyse, hvordan læring hhv. fremmes og hæmmes i pædagogisk praksis. Empirisk vises det bl.a. med en tekstnær, lingvistisk analyse af en klasserumssamtale fra en daghøjskole. Afhandlingen diskuterer ligeledes magt- og kontrolformer i "usynlig pædagogik", der præger moderne pædagogiske praktikker med fokus på selvudvikling osv.
    Original languageDanish
    Place of PublicationFrederiksberg
    PublisherRoskilde Universitet
    Edition1. udg.
    Number of pages258
    ISBN (Print)87-91387-08-6
    Publication statusPublished - 2004
    SeriesAfhandlinger fra Forskerskolen i livslang læring

    Keywords

    • Adult Education
    • Discourse Analysis
    • Sociology of Education
    • Fairclough
    • Bernstein
    • Ethnography
    • Interaction in Classrooms

    Cite this