Kontrol og dynamik i pædagogiske processer

Et diskursanalytisk studie af kommunikation i en "usynlig" pædagogisk læringskontekst med daghøjskolen som eksempel

    Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

    Abstract

    Afhandlingen kombinerer kritisk diskursanalyse (Fairclough) med Basil Bernsteins uddannelsessociologi mhp. at belyse, hvordan læring hhv. fremmes og hæmmes i pædagogisk praksis. Empirisk vises det bl.a. med en tekstnær, lingvistisk analyse af en klasserumssamtale fra en daghøjskole. Afhandlingen diskuterer ligeledes magt- og kontrolformer i "usynlig pædagogik", der præger moderne pædagogiske praktikker med fokus på selvudvikling osv.
    Original languageDanish
    Place of PublicationFrederiksberg
    PublisherRoskilde Universitet
    Edition1. udg.
    Number of pages258
    ISBN (Print)87-91387-08-6
    Publication statusPublished - 2004
    SeriesAfhandlinger fra Forskerskolen i livslang læring

    Keywords

    • Adult Education
    • Discourse Analysis
    • Sociology of Education
    • Fairclough
    • Bernstein
    • Ethnography
    • Interaction in Classrooms

    Cite this

    @phdthesis{b08e894052ae11dbae81000ea68e967b,
    title = "Kontrol og dynamik i p{\ae}dagogiske processer: Et diskursanalytisk studie af kommunikation i en {"}usynlig{"} p{\ae}dagogisk l{\ae}ringskontekst med dagh{\o}jskolen som eksempel",
    abstract = "Afhandlingen kombinerer kritisk diskursanalyse (Fairclough) med Basil Bernsteins uddannelsessociologi mhp. at belyse, hvordan l{\ae}ring hhv. fremmes og h{\ae}mmes i p{\ae}dagogisk praksis. Empirisk vises det bl.a. med en tekstn{\ae}r, lingvistisk analyse af en klasserumssamtale fra en dagh{\o}jskole. Afhandlingen diskuterer ligeledes magt- og kontrolformer i {"}usynlig p{\ae}dagogik{"}, der pr{\ae}ger moderne p{\ae}dagogiske praktikker med fokus p{\aa} selvudvikling osv.",
    keywords = "diskursanalyse, uddannelsessociologi, dagh{\o}jskoler, klasserumsforskning, etnografi, voksenp{\ae}dagogik, Fairclough, Bernstein, institutionsanalyse, interaktionsanalyse, Adult Education, Discourse Analysis, Sociology of Education, Fairclough, Bernstein, Ethnography, Interaction in Classrooms",
    author = "Annegrethe Ahrenkiel",
    year = "2004",
    language = "Dansk",
    isbn = "87-91387-08-6",
    publisher = "Roskilde Universitet",
    edition = "1. udg.",

    }

    Kontrol og dynamik i pædagogiske processer : Et diskursanalytisk studie af kommunikation i en "usynlig" pædagogisk læringskontekst med daghøjskolen som eksempel. / Ahrenkiel, Annegrethe.

    1. udg. ed. Frederiksberg : Roskilde Universitet, 2004. 258 p. (Afhandlinger fra Forskerskolen i livslang læring).

    Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

    TY - BOOK

    T1 - Kontrol og dynamik i pædagogiske processer

    T2 - Et diskursanalytisk studie af kommunikation i en "usynlig" pædagogisk læringskontekst med daghøjskolen som eksempel

    AU - Ahrenkiel, Annegrethe

    PY - 2004

    Y1 - 2004

    N2 - Afhandlingen kombinerer kritisk diskursanalyse (Fairclough) med Basil Bernsteins uddannelsessociologi mhp. at belyse, hvordan læring hhv. fremmes og hæmmes i pædagogisk praksis. Empirisk vises det bl.a. med en tekstnær, lingvistisk analyse af en klasserumssamtale fra en daghøjskole. Afhandlingen diskuterer ligeledes magt- og kontrolformer i "usynlig pædagogik", der præger moderne pædagogiske praktikker med fokus på selvudvikling osv.

    AB - Afhandlingen kombinerer kritisk diskursanalyse (Fairclough) med Basil Bernsteins uddannelsessociologi mhp. at belyse, hvordan læring hhv. fremmes og hæmmes i pædagogisk praksis. Empirisk vises det bl.a. med en tekstnær, lingvistisk analyse af en klasserumssamtale fra en daghøjskole. Afhandlingen diskuterer ligeledes magt- og kontrolformer i "usynlig pædagogik", der præger moderne pædagogiske praktikker med fokus på selvudvikling osv.

    KW - diskursanalyse

    KW - uddannelsessociologi

    KW - daghøjskoler

    KW - klasserumsforskning

    KW - etnografi

    KW - voksenpædagogik

    KW - Fairclough, Bernstein, institutionsanalyse, interaktionsanalyse

    KW - Adult Education

    KW - Discourse Analysis

    KW - Sociology of Education

    KW - Fairclough

    KW - Bernstein

    KW - Ethnography

    KW - Interaction in Classrooms

    M3 - Ph.d.-afhandling

    SN - 87-91387-08-6

    BT - Kontrol og dynamik i pædagogiske processer

    PB - Roskilde Universitet

    CY - Frederiksberg

    ER -

    Ahrenkiel A. Kontrol og dynamik i pædagogiske processer: Et diskursanalytisk studie af kommunikation i en "usynlig" pædagogisk læringskontekst med daghøjskolen som eksempel. 1. udg. ed. Frederiksberg: Roskilde Universitet, 2004. 258 p. (Afhandlinger fra Forskerskolen i livslang læring).