Konflikter om børns skoleliv

Charlotte Højholt (Editor), Dorte Kousholt (Editor)

Research output: Book/ReportAnthologyResearchpeer-review

Abstract

Der har altid været konflikter i og om skolen. Nogle børn bliver udpeget som problematiske eller særlige, andre har store personlige vanskeligheder i skolen. Bogen bygger på et 4-årigt forskningsprojekt og lægger op til en ny forståelse af konflikter i skolen og af, hvordan vi skal prøve at løse dem.

Der har altid været konflikter i og om skolen. Nogle børn bliver udpeget som problematiske eller særlige, andre har store personlige vanskeligheder i skolen. Men konflikterne bliver sjældent inddraget i de psykologiske undersøgelser af børnenes problemer, selvom de både kan dominere skolens sociale samspil og skjules i måden, vi taler om skolevanskeligheder på. Bogens sigte er at skabe forståelse for disse omstændigheder og undersøge vanskeligheder i børns skoleliv på måder, der ikke blot udpeger problematiske parter. Vi må i stedet knytte vanskelighederne til historiske udfordringer og modsætninger i det at skabe skole – og forsøge at løse dem.

Bogen bygger på et forskningsprojekt i konflikter og skolens hverdagsliv set fra børns, forældres, læreres, pædagogers, skolelederes og samarbejdspartneres perspektiv. Bogen diskuterer og lægger op til en ny forståelse af konflikter i skolen og af, hvordan vi skal prøve at løse dem.

Konflikter om børns skoleliv rummer bidrag af :
Charlotte Højholt, professor i psykologi, Roskilde Universitet
Dorte Kousholt, lektor ved DPU, Aarhus Universitet.
Ida Schwartz, cand.psych., ph.d. og leder af forskningsprogrammet "Inklusion og hverdagsliv" ved UC Lillebælt.
Lærke Testmann, pædagog, cand.pæd. i pædagogisk psykologi, ph.d.-studerende ved DPU og adjunkt på Professionshøjskolen København.
Maja Røn Larsen, cand.mag. i psykologi og socialvidenskab, lektor på Roskilde Universitet.
Pernille Juhl, cand.pæd. i pædagogisk psykologi, ph.d. og adjunkt på Roskilde Universitet.
Peter Busch-Jensen, cand.mag. i psykologi og kommunikation, lektor på Roskilde Universitet.
Tilde Mardahl-Hansen, cand.comm. i psykologi og performancedesign, ekstern lektor ved Roskilde Universitet og adjunkt ved UC Lillebælt
Stine Jørgensen, cand.jur., ph.d. og prodekan for uddannelse, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet.
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherDansk Psykologisk Forlag
Number of pages288
ISBN (Print)9788771586121
Publication statusPublished - 2018

Cite this

Højholt, C., & Kousholt, D. (Eds.) (2018). Konflikter om børns skoleliv. Dansk Psykologisk Forlag.